dilluns, 10 de juny del 2019

Cul de la Portadora, als peus de Montserrat.

Descripció de la ruta.

També ho hauria pogut titular "Cul de la Portadora, tancant el cercle".

El motiu ¿?. Doncs que era l'únic cim d'aquestes contrades que no havia pujat mai, i no era per que no hi hagués ganes no, més aviat hi havia moltes, de ganes, però m'agafava una mica desviat dels meus recorreguts d'entrenament habituals, que surten de La Puda i donen un tomb pels seus voltants.

Però fa uns dies vaig veure un reportatge d'en Josep de Tera al seu bloc "Estanys i cims", on feia una bona volta, uns 17 quilometres, sortint de l'estació inferior de l'Aeri de Montserrat, i que pujava a aquest cim, a més d'altres indrets.

Ràpidament vaig pensar: i perquè no ¿?. I així hi pujo d'una vegada al Cul de la Portadora.............

La seva volta tenia molt bona pinta, però anava de La Puda fins a l'Aeri seguint la pista forestal al costat del riu Llobregat, que és molt bonica de seguir, però no deixa de ser un xic monòtona, i més com la va fer ell, al final de la ruta.

Donant-li voltes vaig decidir fer algun petit canvi en aquest tram. Primer no sortiria de l'Aeri, ho faria de La Puda i, en lloc de seguir la pista del costat del riu, seguiré un altra pista que va un xic més amunt fins a arribar a Can Tobella i, allà agafaré un corriol que va per sobre del "carrilet", de la línia Barcelona-Manresa, fins a arribar a l'estació de l'Aeri, on ja seguiré la ruta normal del Josep.

En definitiva la ruta que va quedar és La Puda- Can Tobella-Aeri-Era de les Bruixes-Cul de la Portadora-Era de les Bruixes-Turo de la Socarrada-Puig de l'Hospici-Sant Salvador de les Espases-La Puda.

El Cul de la Portadora és un magnific mirador de la muntanya de Montserrat, estem al cim i tenim a tocar el mateix Monestir o la Santa Cova, i albirem moltes de les agulles més famoses de Montserrat. La resta de cims de la ruta també són grans miradors, tret del Turo de la Socarrada, que té les vistes molt limitades cap al sector d'Olesa-La Puda, en canvi el Puig de l'Hospici tè, per a mi, les millors vistes d'aquestes contrades.

Tot el recorregut passa per pistes forestals i corriols ben marcats i fressats, tret de la baixada del Turo de la Socarrada, que ho fa per un corriol intuïtiu, però amb la direcció ben evident, doncs s'ha de seguir, aproximadament, la línia elèctrica fins a tornar a sortir a la pista forestal que hem deixat fa una estona.

Ja només faltava trobar el moment de fer-la, que va ser molt aviat, ja que ho vaig comentar amb els companys de BTT, i van decidir, per un dia, deixar els pedals i posar-nos les bambes per caminar tots plegats fent aquest recorregut. D'aquesta manera vaig tenir la companyia, sempre enriquidora, d'en Josan, Javi i Juan Pedro.

Les fotos són amb el mòbil, perquè no vaig portar càmera de fotos, per tant, tant la qualitat, com la quantitat, és més petita que en altres entrades del bloc.

Cim del Cul de la Portadora.

Perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

• Punt de Sortida: Pista forestal del Balneari de La Puda, com arribar.
  • Dificultat: Moderada, tot i que és fàcil la qualifico així per la distància i el desnivell acumulat.
  • Track: El podeu baixar d'aquí.
  • Alçada mínima: 87 metres al punt de sortida.
  • Alçada màxima: 517 metres al  cim del Puig de l'Hospici.
  • Distancia total: 15'6 Quilometres.
  • Ruta circular: SI, quasi per complet, només la pujada final al Cul de la Portadora és un tram d'anada i tornada.
  • Ruta per gossos: Si, cap problema, recordem portar aigua, trobarem poca.

Desprès de sortir de La Puda agafem la pista que ens porta fins a Can Tobella i, per darrere de la Masia, agafem el corriol que ens té que portar fins a l'Aeri.

Un cop superat l'Aeri, pugem d'una manera decidida pel Serrat de l'Abad, sempre amb la muntanya de Montserrat vigilant-nos.

A poc a poc el camí se suavitza i anem donant la volta al cim principal del dia, el Cul de la Portadora.

Per mi una de les imatges del dia, aquesta visió, un darrere l'altre, dels cims de Sant Salvador de les Espases, el PuigCendros i el PuigVentos, és sorprenent, ja que no l'havia vist mai, i això que havia passat en BTT per aquesta pista, però clar, no es el mateix, amb la BTT estas mes per l'esforç que per mirar el panorama.

De l'Era de les Bruixes (Coll de les Bruixes) agafem un bonic corriol que ens porta fins al cim del Cul de la Portadora.

Cul de la Portadora, Montserrat a tocar.

Foto de grup.

Tornem al Coll de les Bruixes i seguim la pista fins al desviament del Turo de la Socarrada, cim lleig, ja que hi tenim  una torre de la línia elèctrica al petit cim, en canvi sí que tenim unes grans vistes  cap al sector de La Puda, Sant salvador de les Espases, PuigVentos, Olesa, Esparreguera i les muntanyes de l'Ordal al fons.

PuigVentos, PuigCendros, Puig de l'Hospici, Turo dels Ducs (Roques de l'Afrau), Turo de la Gronya, Agulles de Petintó, en definitiva tots els cims del sector Olesa-La Puda.

Aquest és el tram més difícil de seguir, un corriol quasi inexistent que ressegueix la línia elèctrica fins a sortir, altre cop, a la pista forestal que seguíem abans del desviament al Turo de la Socarrada.

Hora de fer un descans, i la meva amiga és busca un molt bon indret per fer-ho.

Seguim, i aviat arribem al Puig de l'Hospici, amb el PuigVentos al fons.

Ara toca baixar cap a Sant Salvador de les Espases. Visitat moltes vegades.

Sant Salvador de les Espases, Ermita i refugi lliure, a més d'una petita habitació, on els Amics de Sant Salvador de les Espases, tots els dijous i festius, tenen obert i ofereixen alguna beguda fresca.

Sant Salvador de les Espases, amb el Turó dels Ducs (Roques de l'Afrau) darrere.

I ara cap a Montserrat.

Fi de festa.

Resum de la sortida: Molt satisfet per la ruta, llarga però distreta i, a més, per la bona companyia, tot un plaer poder gaudir de la companyia de "l'Amapolo Team", en definitiva: Cercle Tancat.