dissabte, 12 de juny del 2021

Cingles de Bertí i Gorgs de la Riera de Tenes.

Descripciò del recorregut.

Els Cingles de Bertí formen part de la Serralada prelitoral i separen el Moianes del Valles, és poden visitar des de molts punts, tot i que, el més habitual, es fer-ho des de Riells de Fai i així poder veuré l'espai natural de Sant Miquel del Faí, punt més conegut d'aquestes contrades.

Tot i que fa molts anys ja havia estat per aquests indrets decideixo fer un fàcil recorregut que ens porta a conèixer una bona part dels Cingles de Bertí, a més d'afegir un tram de la Riera del Tenes amb els seus Gorgs, aquest tram és l'únic que ens demana anar amb una mica de cura, sobretot si la riera va molt carregada d'aigua o la roca és molla, tota la resta del recorregut va per camins ben fressats i marcats.

Comencem al pàrquing de darrere de l'església de Riells de Fai, travessem la carretera i agafem la pista forestal on comença el camí a Sant Miquel del Fai. Hem d'anar atents per veuré un corriol que ens mena a la Masia de la Pineda primer, a la Font Pineda més tard i al Gorg d'en Jeroni una mica més endavant. Tornem un xic cap al darrere i reprenem el Camí de Sant Miquel fins pasada la Masia de la Madella, on tornem a agafar un corriol que ens porta fins al Gorg Negre i l'antiga central elèctrica, on acaba el camí. Per poder veure l'últim Gorg, hem de buscar el millor pas per creuar el canal de conducció d'aigua i seguir per la llera de la riera fins a arribar a la gran, i meravellosa, Bauma Rosa i l'encisador Gorg de la Bauma Rosa, un indret imprescindible de visitar.

Per seguir la ruta podem tornar fins a la Masia de Madella o, com vam fer nosaltres, trobar un petit i feixuc corriol que surt de les proximitats de la central elèctrica i que ens mena al camí de Sant Miquel del Fai en pocs minuts. Si no trobem aquest corriol hem de tornar al camí principal i seguir pujant per aquest.

Un cop al Camí principal, pugem fins a Sant Miquel del Fai, tancat per obres des de fa un temps, i sortit per l'arcada que dóna pas al recinte per anar a buscar el més marcat camí GR-5 que ressegueix els Cingles de Bertí, amb bones vistes de Sant Miquel del Fai i de Riells del Fai. Sempre per corriol ben fresat arribem al llogaret de Bertí, mig abandonat, amb l'església de Sant Pere de Bertí, amb bon estat de conservació.

Un cop visitat el llogaret deixem el GR-5 i seguim el corriol marcat com a PR C-33, que ens mena en pocs minuts a l'abandonada casa-castell del Clascar, també conegut com a Castell de Bertí.

De la casa surt un camí, pedregos i de mal fer, que surt a una pista per la qual arribem a la Masia de Cal Mestret i, només passar-la i deixant el PR, agafem la pista, a la dreta, de Cal Traver, que deixem (fitada) als pocs metres per un corriol que ens deixa al Grau del Traver. Grau que, baixant per contínues llaçades ens deixa a una pista forestal que seguim cap la dreta i que, passant per Can Quintanes i Can Berga entra a Riells, on només hem d'arribar a l'església de Sant Vicenç, per retrobar-nos al punt de sortida d'aquest matí.

Primer dels Gorgs de la Riera de Tenes, el Gorg d'en Geroni.

Recorregut al Open Maps.

Perfil del recorregut, el track al meu Wikiloc.

• ATENCIÓ: Aquesta ruta pasa parcialment per un tram on és prohibit de pasar dels mesos de Maig al de setembre,  és tracta d'una espai de protecció de la fauna, concretament és el tram entre el Gorg de la Central Eléctrica i la Bauma Rosa. Per tant, siguem respectuosos amb el medi ambient i procurem no pasar-hi durant aquests mesos. Es un tram molt petit i que no fer-lo no es cap impediment per fer una bona i enriquidora volta per aquestes contrades.
  • Punt de sortida, Riells de Fai, com arribar.
  • Dificultat: fàcil, tot i la distancia és un recorregut sense complicacions, desnivell moderat i sempre per camins ben marcats i fressats, tret d'un petit tram al final de la Riera de Tenes.
  • Material necessari: res especial, és una ruta que es pot fer tranquil·lament un matí de diumenge, aixó si, com sempre, mapa, brúixola i GPS sempre amb nosaltres.
  • Track: el podeu baixar del meu Wikiloc.
  • Alçada mínima: 270 metres a la Riera de Tenes
  • Alçada màxima: 790 metres al tram entre Berti i el Clascar.
  • Distància: 16 quilòmetres.
  • Ruta circular: Si, completament.
  • Ruta per gossos: Si, cap problema.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos.

Les cingleres que tanquen la Vall de Sant Miquel, o de Tenes, per l'oest.

Masia de La Pineda.

Font Pineda.

Gorg d'en Geroni.

Gorg de la Central eléctrica.

Saltem la canal per on podem i seguim remuntant la llera del riu.

Amb petits salts.

Fins que arribem a la Bauma Rosa.

I al seu Gorg.

Intento pujar més amunt, però rellisco un parell de vegades i ho deixo estar.

Bauma Rosa

Una bauma impressionant.

Tornem enrrere.

Sempre per la llera del torrent.

A prop del Gorg de la Central elèctrica veiem el corriol per on hem de seguir, si no el trobem només s'ha de tornar fins al punt on hem abandonat el camí principal.

Sortim al camí de Sant Miquel del Fai, que ja veiem al fons.

Salt de la Riera de Tenes a Sant Miquel del Fai, poca aigua, però la suficient per poder veure l'espectacularitat de l'indret.

Sant Miquel del Fai, tancat per obres des de fa bastant temps.

Entrada al recinte, nosaltres en sortim i girem a la dreta, en el sentit de la marxa.

Pocs metres després, mig amagat i creuant la riera, tenim la cruïlla del GR-5, que seguirem una bona estona.

El corriol primer puja un xic, amb bons miradors cap a Sant Miquel.

I cap a la Vall de Sant Miquel o de la Riera del Tenes.

Els miradors donen joc per provar a fer alguna foto un xic artística.

Un cop guanyada alçada passem per la Miranda dels Frares i admirem la vall des de dalt els Cingles.

Riells de Fai.

Les cingleres a seguir, amb el Turó de les Onze Hores dominant el panorama.

Passem per sota el Mas de l'Ullar.

Sortim a una pista, sempre amb les marques del GR-5, que estem seguim des de Sant Miquel del Fai.

I arribem al llogaret de Bertí.

Sant Pere de Bertí.

Deixem el GR-5 i agafem el PR C-33, sempre ben marcat i fresat.

Als pocs minuts arribem al Clascar, o Castell de Bertí documentat des de l'any 987, però en un estat actual lamentable.

Seguim per un corriol, en baixada, però molt trencat, de mal caminar.

Sortim a una pista, des d'on veiem el Clascar.

La pista passa al costat de Cal Mestret, només passar la Masia deixem el PR C-33 i agafem la pista, a la dreta, de Cal Traver, però pocs metres després la deixem per agafar un corriol a l'esquerra que es mena al Grau del Traver.

Grau del Traver, un dels punts que permet salvar la cinglera.

El corriol, molt fressat, baixa d'una manera ferma, primer amb llaçades, i després per sota la cinglera.

Amb molt bones vistes cap al est.

Sortim al Serrat d'en Quintana, d'on tenim una panoràmica de part dels Cingles de Bertí..

Ja veiem Can Quintana, on arribem seguint una pista forestal.

Can Quintana.

Després passem per Can Berga.

Ultima ullada als Cingles de Bertí, just en el moment que entrem a Riells.

On donem per acabada la ruta fent un most.

Fàcil i agradable caminada, per uns indrets acollidors i, amb Sant Miquel del Fai tancat, bastant solitària, només pels voltants del Clascar hem trobat una mica d'aglomeració, la resta de la sortida bastant tranquil-la, en fi, una sortida perfecta per un matí de diumenge que t'esperen per a dinar a casa.