diumenge, 5 de gener del 2014

Tron de l'Espasa, l'Excalibur de Catalunya ??.

Petita circular per la cara sud de Montserrat per pujar a un dels cims mes assequibles d'aquest massís, el Tron de l'Espasa.. El nom el te perquè al seu cim hi ha una espasa clavada a un roc, aquesta espasa esta lligada directament amb la història catalana. Deixant a part que aquesta història sigui real o simplement una llegenda popular, el que és atractiu és el fet de trobar indrets com aquest, que tenen un al-licient afegit per anar-hi, gaudeixes de la natura i coneixes un xic més de la història catalana.

L'història d'aquesta espasa esta estretament lligada al senyor feudal  Otger Cataló Mes Informació , i és molt semblant, amb evidents diferencies, a l'història de Excalibur, per tant també se la coneix com la Excalibur Catalana, per saber més de la Legenda de l'excalibur catalana.

Per arribar fins a Tron de l'Espasa tenim diferents opcions bastant curtes:
  • De Collbató pel camí de les Feixades fins a la Cruïlla dels camins de la Santa Cova amb el de Sant Miquel.
  • Del Monestir pel cami de la Santa Cova.
  • Del Monestir pel camí de les Bateries fins a la cruïlla del camí de Collbató per les Feixades.
Totes tres són molt fàcils i el que es millor, perfectament factibles per fer amb nens, ja que es un cim molt atractiu per fer-lo amb ells, el fet de veure l'espasa clavada a la roca els hi fará molta il-lusió

Jo vaig decidir fer una ruta una mica més llarga i donar-li un xic més duresa i d'interès, ja que passem per una interessant cova, la Cova Gran (porteu frontal si hi voleu passar, però aneu amb compte), a més passem a tocar de la Cova de Les Arnes, i després per una de las tipiques dreceres de Montserrat, que fa que hagis de saber-te moure bé per terrenys irregulars.

La ruta va ser: Ermita de la Salud-Coves del Salnitre-Cova Gran-Drecera dels Graus-Camí de les Bateries-Baixada de Sant Miquel a la Santa Cova-Tron de l'Espasa-Camí de les Feixades-Coves del Salnitre-Ermita de la Salud.

L'única complicació de la ruta és el primer tram, de les Coves del Salnitre a la Cova Gran i la Cova de les Arnes el camí és molt irregular, amb petites desgrimpades, no és difícil però si hem de tenir cura, de la cova fins a la cruïlla de la drecera dels Graus es mes fàcil. Si no volem passar aquest tram més irregular podem evitar passar pel camí de la Cova Grans pujant directament per un corriol que surt de la mateixa ermita de la Salut fins a uns 200 metres passada la cova, ho he marcat al track amb un waypoint, al no passar per la Cova Gran ens obliga a recular si la volem visitar, i el mateix si volem visitar al Cova de les Arnes o Codolosa Gran.

La pujada per la drecera dels Graus és molt costeruda amb un petit indret que hem de vigilar per trobar el camí, un petit pas entre dues roques, la resta no més és tracta de  pujar i pujar.

Un cop al Camí de les Bateries ja s'han acabat les dificultats, menys el petit tram de pujada al Tron de l'Espasa tota la resta es tracta de camins ben fressats, i la baixada pel camí de les Feixades també és molt fàcil de seguir.

Un petit apunt sobre l'horari que hi surt al track, nosaltres vam fer la ruta molt de presa, teníem hora màxima d'arribada a casa i vam anar per feina, si voleu fer la volta tal com la vaig fer jo hi podeu afegir una hora més al temps total per poder fer-la i gaudir-la com es mereix.

Aqui teniu l'imatge al Google Erth i el perfil de la ruta, si voleu el track el teniu a Wikiloc

• Punt de Sortida, Ermita de la Salud a Collbató, Com arribar
  • Material necessari: calçat adequat, una mica de roba i de menjar, mapa, bruixola i GPS si en tenim.
  • Altura mínima: 376 metres a l'ermita de La Salud.
  • Altura màxima: 843 metres al cim del Tron de l'Espasa.
  • Distancia total: 10'5 km .
  • Temps:  3 hores 15 minuts, s'ha de tindre en compte que nosaltres teníem hora d'arribada a casa, per tant vam anar per feina, si es vol gaudir de la ruta com es mereix li heu d'afegir una hora aproximadament.
  • Ruta circular: sí.
  • Si voleu veure les fotos amb els comentaris amb castellà ho podeu fer al meu àlbum de Picasa

Surt el sol a l'ermita de la Salud

Primer pujem direcció a las Coves del Salnitre.

Collbató.

Al primer revolt de l'escala d'ácces a les coves del Salnitre ens trobem aquest desviament, és el camí de la Cova Gran i de les Arnes, l'agafem.

Aquest tram de camí és el més feixuc, si ens hi fixem bé veiem el corriol per on hem de pasar.

Petites desgrimpades, no es difícil, no més hem d'anar amb cura de no relliscar.

Aquest es el tram més "complicat".

Pasem per una primera entrada a la cova, molt petita.

Cova Gran, es pot entrar, hi ha bona visibilitat, però millor si portem un frontal o llanterna.

Ara el camí ja millora, a la pared del fons es veu la Cova principal de les Arnes o Codolosa Gran Amplio reportaje, el camí passa més abaix, si la volem veure haurem de pujar un petit tram, avui no ho farem Més informació .

La Cova Gran d'aprop de la Cova de les Arnes.

Estem just a sota de la Cova, però seguim camí.

I arribem a la cruïlla del camí de les dreceres dels Graus i del Grau Farí.

A dalt, al fons, es veu el punt groc de la senyera que hi ha al camí de les Bateries, fins allà hem d'arribar.

Pujant per la drecera dels Graus.

Punt més conflictiu de la pujada, hem de trobar un petit pas entre dues roques.

Aquí el tenim.

I sortim al Camí de les Bateries.

Aquest cami es fàcil i sense complicacions.

De fet es el camí habitual per pujar al Monestir si sortim de Collbató.

Ampli panorama de un Baix Llobregat tapat per la boira.

Al fons Sant Joan i la Magdalena, per on vam passar a la circular de 360º que vam fer a la primavera amb uns companys de Camins i Senders

Tot el tram que portem fet pel Camí de les Bateries.

Arribem a la cruïlla de camins que porten al Monestir, Sant Joan i a Collbató per les Feixades, nosaltres agafem aquest ultim.

Cuidado en arribar ha aquesta corba, és fàcil seguir recte, venim per l'esquerra i marxem per la dreta.

Al mig de la foto ja tenim el Tron de l'Espasa, darrera, la boira i per sobre es veu La Mola.

De la cruïlla del Camí a la Santa Cova tenim aquesta imatge del cim.

Primer passem per La Fita i després ens trobem aquesta corda per ajudar-nos a superar un petit pas.

Veiem la Santa Cova.

I ja som al cim.

Dues panos mirant cap al Bages.

I foto de cim.

El barranc per on baixarem.

El collet d'on venim al mig de la foto.

Tornant a pujar a La Fita.

Amb el Tron de l'Espasa al darrera.

Nubols i calitxa no ens permeten veure el Pirineu amb claretat.

Baixant per Les Feixades veiem el cim d'avui.

El camí de Les Feixades també es molt transitat.

La baixada que ens queda.

Cruïlla, a l'esquerra el GR que ens a de portar a Olesa de Montserrat, nosaltres seguim rectes.

Vigilant.......

........al seu company.

Allà al fons ja es veu Collbató.

Arribem a les Coves del Salnitre.

Entrada a les Coves.

I ara baixem a l'ermita de La Salud pel mateix camí d'aquest matí.

Ermita de La Salud.

Ja som al parking, tancant una agradable matinal montserratina.

1. Molt bona ruta. M'apunto el tema de les coves per explorar-ho algún dia.

2. QUE BÉ MACC. QUE CARA DE FELICITAT ES TE POSA QUAN FAS EL QUE T'AGRADA I MÉS SI ET ACOMPANYA EL TEU NENA,UNA ABRAÇADA.
    (Si no está bien escrito, echa la culpa a Google. ;) )