dimecres, 17 de setembre del 2014

Mall Pintrat o Pico del Puerto Viejo.

Avui toca un dels objectius principals de les vacances, el Mall Pintrat o Pico del Puerto Viejo. Es tracta d'una muntanya situada a sobre mateix de l'Hospital de Benasque, amb un panorama brutal de tots els cims de la vall.
La pujada la vam fer pel vessant de l'Hospital de Benasque, per l'ample llom SE, aquesta pujada no és fàcil, no hi tenim camí, i és tot amunt, són 1100 metres de desnivell fets amb 4 km, el que ens demostra la seva duresa, sí que és ben senyalitzada per fitades, però un cop hem sortit del camí que porta a l'Ibon de Gorgutes ja és terreny d'alta muntanya, hem d'estar atents a les fitades i al GPS (si en tenim).

Volíem fer una ruta circular pujant per l'Hospital de Benasque i baixant per una petita vall lateral cap a la vall de Remuñe, tal com va fer el Luis al seu Repor en Pirineodeluis , però un petit accident que vaig patir quan érem al cim va fer que camviéssim d'idea i tornéssim a baixar pel mateix camí.

La llastima va ser la meteo que vam tenir, va estar tapat tota la nit però estava previst que al matí anés obrint-se clarianes i a migdia estes quasi destapat, però va estar mig tapat tot el dia, això va fer que el panorama estigues un pèl limitat pels núvols.

El pefil de la ruta, el track el teniu al WIKILOC

L'imatge al Google Erth.

• Punt de sortida: final de la carretera de Benasque, Com arribar
  • Material necessari: És una ruta curta per tant amb alguna cosa d'abrig i alguna de menjar en tenim prou, calçat adequat, mapa, brúixola i GPS si en tenim.
  • Altura mínima: 1788 metres al final de la carretera.
  • Altura màxima: 2845 al cim, tot i que el GPS marcava 2848 metres.
  • Desnivell positiu acumulat: 1047 metres, tot i que sembla un data amb algun petit error, uns 50 metres més seria una bona data.
  • Distancia: 7'3 kilómetres.
  • Ruta circular: no.
  • Podeu veure les fotos amb els comentaris amb castella al meu àlbum de PICASA

L'inici del camí és el mateix que ens porta a l'Ibon de Gorgutes, hem de seguir-lo una estona.

Anem pujant i creuem el torrent de Gorgutes.

El camí, de moment, és ben fressat i fàcil de seguir.

Arribem a una cruïlla senyalitzada per un gran fitada, es veu una linia clara de fitades que porta tot recte cap el mig d'aquests dos petits turons, però el track segueix pujant una estona, com no coneixem el terreny decidim seguir-lo per precaució.

Recorregut aprox. de pujada (vermell) i de baixada (negre).

Quan comencem a veure el torrent que baixa de l'estany és quan hem de deixar el camí i pujar cap a el nostre esquerra, en el sentit de la marxa.

Una mirada endarrera ens deixa una bonica imatge de la part de La Besurta i Las Maladetas mig tapades pels núvols.

Anem pujant anat a buscar aquest petit espolon rocós, de moment només ens podem fixar amb el GPS, no hi tenim cap fitada.

Un cop superat hem de fer una diagonal a mitja altura per anar a buscar la xemeneia d'herba que es veu al mig de la imatge.

Recorregut aproximat.

Pujant per la xemeneia, ara la direcció es clara, hem recuperat les fitades.

Sortim a un petit coll i tornem a veure Las Maladetas.

Un cop de mirada al darrere i veiem la sortida d'aigües de l'Ibon de Gorgutes.

Ara la pujada no té cap descans, tot amunt, al fons veiem el Plan de l'Hospital.

La línia de fites puja tot recte, al fons el llom SE del Mall Pintrat, on hem d'anar a parar.

Ja veiem, clarament, l'Ibon de Gorgutes, per on vam estar fa dos anys, quan vam pujar al Sacroux

Ja som al llom SE, ara tot recte amunt, no te cap complicació.

A la sortida del tram més estret del llom SE, mirem tot el que hem pujat.

Ara ens queda seguir per un pedregal infernal per arribar al cim.

Un cim que ja tenim quasi a tocar, a més, sembla que les previsions de la meteo són bones i que tal com han dit, el dia anirà obrint.

l'Alba hem segueix rondinat, aquest terreny és pesat de fer.

Arribem a la cresta i donem un cop d'ull cap al vessant francès.

La fàcil cresta que ens té que portar fins al cim.

On arribem quasi al moment, contents i satisfets, tot i que és tapat.

Lacs du Port Viell i de Celinda, a la vessant francesa.

I la vall de Remuñe, amb tota la baixada que volem fer, terreny inhòspit i poc visitat.

A poc a poc, el núvols es van aixecant i veiem més clarament els sectors de Remuñe i Perdiguero.

El massís de La Maladeta mig tapat pels núvols.

Foto de cim, he de dir que mentre feia fotos al cim vaig tindre un petit contratemps, un roc es va moure en posar el peu a sobre i vaig caure, hem vaig fer una ferida a la cama, va sortir molta sang i l'Alba és va espantar molt, un cop curat i posats 4 punts de tires, vam decidir tornar per on havíem pujat, la baixada per la vall de Remuñe és molt inhòspita i si tenia problemes a la cama podria ser pitjor baixar per allà. l'Alba ho tenia clar, volia baixar pel mateix camí, es veia capacitada per trobar el camí de baixada si jo tenia problemes, i per l'altre vessant no.

Pic de Estauas.

Lac Celinda.

Sector de Remuñe i Perdiguero.

Plan de l'Hospital, molt a baix.

Tot i que els núvols es van aixecant el dia no acaba de ser bo, una llastima.

l'Alba contenta de baixar pel mateix lloc, s'havia espantat molt amb la sang que sortia de la cama, per sort estic bé, ha sigut més aviat un susto.

Cap a Las Maladetas es va aclarint una mica més.

Tot el tram a baixar.

Sortim al llom SE, a l'esquerre és veu l'Ibon de Gorgutes.

Aquí el veiem més clarament.

Al fons veiem l'Hospital de Benasque.

Fem una parada per què descansi la cama, no tinc cap problema però millor no arriscar-se i ens ho prenem amb molta calma.

Donem un cop d'ull al coll de Puerto Viejo, per on també podem pujar al cim del Mall Pintrat.

Passem per la mateixa balsa que aquest matí, ara tenim millor llum per la foto.

Sortim a la canal d'herba, esta seca, si estigues mullada tindríem que anar amb precaució per no relliscar.

I ara agafem la baixada directa que he marcat a la foto d'aquest matí, ja una fila de fites que baixa tot recte.

Lliri de prat.

A l'Alba li encantEn els arandanos i no perd l'oportunitat de agafar-ne.

Plans de l'Hospital de Benasque, com la famÍlia estava als ibons de Remuñe esperant-nos, un cop al cotxe, descansem una estona i deprès pugem tranquil·lament pel camí que porta als ibons. Havíem quedat amb ells que ens esperesin fins les 4 de la tarda i després baixessin cap al cotxe.

Anem pujant sense cap presa, fent fotos a totes les flors que veiem, passant l'estona. Els noms de les flors, com no els coneixia amb català els he buscat a una pàgina web de FLORS , aquí una Sempervivum.

Una Digitalis.

Gamó.

Lliri xifioide.

Al cap d'una estona ens trobem amb la resta de la família, baixaven nerviosos, al retrobar-nos es tranquil·litzant i acabem de passar la tarda tranquil·lament per aquelles contrades.

El Mall Pintrat ha demostrat, tot i els núvols, per qué valia la pena de pujar-lo, llastima de no haver pogut baixar per Remuñe, i aixi completar la ruta que teníem pensat, haurem de tornar..........