dilluns, 17 d’abril del 2017

Pic d'Estos o Tuca Daliu pel barranc de Literola.

Descripció de la ruta.

Després d'uns mesos d'inactivitat muntanyenca torno amb ganes d'aprofitar el poc temps que queda de la temporada de neu, som a mitjans d'abril i la neu ja comença pujar de cota ràpidament.

Un dels indrets més innivats per aquestes dates és la vall de Benasc, i com jo fa temps que tinc ganes de pujar al Pic d'Estos no tinc dubtes a l'hora d'escollir on anar. Aquest cim té fama de ser un esplèndid mirador de tots els sectors de la vall, a més la seva pujada té un desnivell acceptable i es una ruta tècnicament fàcil, perfecte per retrobar-me amb les meves sensacions muntanyenques, Si li afegim que la previsió meteorològica es d'un dia radiant pot ser que gaudim d'un dia meravellós, com així va ser, a més, i cosa curiosa a les dates que som, (començament de la Setmana Santa) estarem completament sols tot el dia, la muntanya per nosaltres per complet, la sensació de pau i tranquil·litat que vam gaudir es impagable.

Per pujar al Pic d'Estos hem de deixar el cotxe al pàrquing del barranc de Literola, a la carretera de Benasc a l'Hospital de Benasc. Allà hem d'agafar el camí que puja per la vall de Literola, el mateix camí que va cap al Perdiguero. l'hem de seguir fins a arribar a la cabana de Literola, a les hores hem de deixar-lo i remuntar  unes pales al sud i gira a l'oest per fer una llarga diagonal fins a la Collada del Frontonet, allà ampliem les vistes cap a la vall d'Estos i el sector del Posets. Només hem de seguir la fàcil carena del Frontonet per fer cim d'aquesta muntanya, quasi sense parar baixem al Coll d'Estos i pugem al pic d'Estos seguint una forta pala que ens farà suar de valent, per acabar fent cim per una petita i fàcil cresta.

Al cim el panorama que ens envolta ens deixa bocabadats, és esplèndid, un autèntic espectacle de cims, un bon grapat d'ells de més de 3000 metres, fàcilment poden ser uns 50 cims d'aquesta alçada. Las Maladetas, pel vessant de Cregueña, quasi al complet, amb l'Aneto traient el nas al fons, amb la seva canal Estasen que es mostra clarament, si anem girant en 360º veiem los Llanos del Hospital, el Salvaguardia, Mall Pintrat, Boum, Maupas, Crabioules, Perdiguero, Seil de la Bacuo, Clarabides, Gias, Bardamina, La Paul, Posets, part de la cresta de las Espades, Forquetas, Escorbets, Tucas de Ixea, Agujas de Perramo i molts més que hem deixò, com he dit, tot un espectacle.

Després de més d'una hora al cim, a la més absoluta soledat, gaudint de tot el que ens envolta, baixem cap al coll d'Estos, amb una neu bastant tova que ens fa suar un xic per poder assegurar la petjada. A poc a poc podem baixar amb seguretat i seguir, ara per la baixada directa, que ressegueix la vall paral·lela al llom que baixa del Pic d'Estos cap al nord-est. Cap als 2300 metres (aprox) podem girar al nord (esquerra) i anar a buscar el camí de pujada just on hem començat la diagonal de pujada. Si seguim baixant per aquí, cosa que vam fer nosaltres, hem de tenir en compte que passarem per unes pales molt inclinades i exposades a les allaus, per tant haurem d'extremar les precaucions, sobre tot el tema de la estabilitat del mantell de neu.

La baixada fa una diagonal per després baixar directament al barranc de Literola, que després creuem i ens ajuntem amb el camí de pujada, un cop aquí ja només ens queda desfer aquest camí fins al pàrquing on hem deixat el cotxe.

Foto de cim, amb el Perdiguero al fons.

Perfil de la ruta, el track el teniu al meu Wikiloc.

• INFORMACIÓ IMPORTANT: Tot i que es una ruta tècnicament fàcil, si es fa servir la mateixa ruta de baixada que vam fer nosaltres, haurem de tenir molta cura amb l'estabilitat del mantell de neu, ja que la part final d'aquesta baixada passa per unes pales amb forta inclinació i risc d'allaus. Per tant, el millor es assegurar-nos abans de fer-la, del nivell de risc d'allaus i de la meteo, q més de matinar per evitar les hores de màxima calor i possibles colades de neu per culpa d'aixo. . També tenim la possibilitat de, cap als 2200/2300 metres (marcat amb un waypoint al track), anar a buscar la ruta de pujada i tornar per la Cabana de Literola, amb un risc mínim. La meva recomanació es de fer servir aquesta última possibilitat si no estem segurs del terreny pel qual transitarem.
  • Punt de sortida: Carretera de Benasque a l'Hospital de Besnaque, poc després de passar pel barranc de Literola tenim un petit pàrquing. Com arribar
  • Track: el podeu descarregar d'aquest enllaç.
  • Material necessari: És una ruta hivernal, per tant hem de portar tots els estris necessaris per aquestes condicions, crampons, piolet i raquetes (tot i que no es un cim especialment indicat per elles), a més dels clàssics de sempre, roba d'abrigar, mapa, brúixola i GPS si en tenim.
  • Alçada mínima: 1608 metres al punt de sortida.
  • Alçada màxima: 2531 metres al cim del Pic d'Estos, tot i que al GPS marcava 2540 metres.
  • Distància total: 9 quilòmetres.
  • Ruta circular: No, tot i que podem dir que es una semi-circular.
  • Ruta per gossos: Tot i que no vaig portar a la meva crec que, si estan acostumats a caminar per neu, no han de tenir problemes per pujar-hi.
  • Podeu veure les fotos, amb els comentaris amb Castella, al meu àlbum de Picasa.

Inici del camí de la vall de Literola.

Forta pujada pel bosc.

A la sortida del bosc entrem a una petita pleta on la pujada suavitza un xic.

Poc després comencem a trepitjar neu.

Una mirada al darrere ens comença a mostra el circ de Cregueña i uns quants cims del massís de Las Maladetas.

Sortim al sol i la neu ja es continua, a més es comença a mostrar un dels protagonistes del dia, el Perdiguero, pujat ja fa un temps, fent la Cresta de Literola al complet.

Ja veiem la Cabana de Literola.

Cabana de Literola.

Ara remuntarem aquesta forta pala, per després girar a la dreta.

Un cop superada la pala el terreny suavitza bastant, darrere el José es veu el llom per on baixarem després. Podrem escollir baixar fins aquí per enllaçar amb la ruta de pujada o seguir baixant rectes, com vam fer nosaltres.

Ara farem una llarga diagonal.

El Perdiguero sempre present.

La diagonal va directe al coll de Frontonet.

Que ja veiem al fons, aquest tram hem fa suar de valent, noto la inactivitat i ho passo malament, s'hem fa molt feixuc seguir endavant.

Coll i Tuca de Frontonet.

Des del coll la vista comença a ser impressionant, un aperitiu del que ens espera.

Coll de Frontonet, al fons el Perdiguero 1.

Anem al cim.

Tuca de Frontonet, darrere nostre l'objectiu principal, el Pic d'Estos.

Pic d'Estos, Massís de Las Maladetas i Salvaguardia-Mina.

Ara amb el massís del  Posets, i el sector Escorvets, Agulles de Perramo.

Coll i Pic d'Estos, som-hi.

Pujant les dures pales abans de la cresta final.

Ja som a la cresta.

El meu company te una imatge brutal de la meva pujada.

Últims metres.

I al cim comença l'espectacle, primer el Turbon, amb molta neu.

Ara i afegim el Maldito.

I ara Las Maladetas occidentals, el Pic D'Alba, Cregueña, Araguells, i el preciós circ de Cregueña.

José envoltat d'una quantitat brutal de cims de més de 3000 metres.

Boum, Maupas, Crabioules, Clarabides, Gias, Posets, Forquetas, Escorbets, Tucas de Ixea, Agujas de Perramo, amb las conques lacustres de Perramo  i Batiselles al seu voltant.

La Vall d'Estos al mig.

L'estació d'esquí de Cerler a la dreta, segueix el Castanesa, després treu el nas el Ballibierna, al mig l'impressionat Circ de Cregueña, amb Las Maladetas presidint-lo. i a l'esquerra els Pics de la Montañeta, Salvaguardia i  Mina, a sota d'aquests últims, els Llanos de l'Hospital.

Ara sóc jo el que s'hi posa perquè el que m'envolta m'acaroni, han sigut molts mesos d'abstinència muntanyenca, estic satisfet i content, gaudint del dia.

Dos companys i amics que trobaven a faltar aquests moments plegats.

Boum, Maupas, Crabioules, Perdiguero, Seil de la Bacuo.

Després d'una hora al cim, gaudint d'un dia radiant, amb la més absoluta soledat, es l'hora de marxar.

La pala de baixada ens ha fet suar, la neu ja es troba molt tova.

Comencem a veure els primers núvols, de moment per fer bonic.

Ara la baixada la farem pel coll d'Estos, molt més directa, però per unes pales amb una forta inclinació i esposades al risc d'allaus, especialment la part final. Millor assegurar el risc escollint bé el dia i l'hora per baixar amb seguretat.

Un altre opció de baixada des de el cim, molt més directe.

Fins aquest punt, aproximadament, la baixada no presenta cap dificultat.

Si volem evitar la part més exposada d'aquesta baixada, hem d'anar a buscar el petit bosc que es veu al mig de la foto, allà ens trobarem amb el camí de pujada i podrem baixar directes a la Cabana de Literola, baixarem més segurs, la meva recomanació es seguir aquesta ruta. Perquè la que vam fer nosaltres, la baixada directa, crec que es massa exposada a les allaus.

Tot i que no s'aprecia bé, estem creuant les restes d'una allau de dimensions més que respectables.

Ens acomiadem del Perdiguero.

La forta baixada per la qual tornem.

El barranc de Literola marca el límit de la neu.

Per on hem baixat, a l'esquerra es veu les restes d'un altra allau.

Últims metres de baixada per neu.

Alba, Salvaguardia i Mina, vigilant-nos mentre baixem.

Curiosament, l'autèntica aventura del dia. ha sigut creuar el torrent de Literola, ens ha costat trobar un punt on la neu fos prou consistent per creuar-lo.

Retrobem el camí de pujada.

I quasi sense donar-nos compte arribem al pàrquing de la carretera.

Donant per tancada la sortida d'avuí.