divendres, 19 de maig del 2017

Matagalls per l'ermita de l'Erola.

Descripció de la ruta.

Normalment sempre faig una visita al Montseny cada any, es tracta d'un massís amb bonics racons que s'han de gaudir. Aquestes visites, quasi sempre, són a la tardor, per poder assaborir per complet la varietat cromàtica que ens donen els boscos que trobem per aquelles contrades. Però vaig veure un repor del meu amic Àngel Cosp que ensenyava unes boniques imatges de la pujada al Matagalls des de Viladrau, amb colors exuberants a les fagedes i amb les rieres plenes d'aigua. Això va fer que decidÍs acostar-me per aquelles contrades en unes dades que no ho havia fet mai, i crec que ho vaig encertar, doncs vaig gaudir força de l'explosió primaveral dels boscos de la cara nord del Matagalls.

La ruta de pujada no té cap secret, es seguir el PR C-205 de Viladrau al Matagalls, l'única variació es el punt d'inici, ja que per evitar el tram pel poble de Viladrau començaré a l'aparcament del restaurant La Solana i d'allà, seguint una pista que travessa la Riera Major enllaçaré amb el PR C-205 poc abans de la masia dels Molins, un cop enllaçat amb el sender que be de Viladrau només l'hem de seguir fins al Matagalls.

Per baixar es pot seguir el PR C-205 cap a el coll Pregon i el coll de Bordioriol, o es pot seguir el camí per on vaig baixar jo, molt més solitari i poc senyalitzat i, com s'han de creuar un bon grapat de corriols i pistes forestals l'ús del GPS es molt recomanable per fer-la. En cas contrari seria molt lent de fer, perquè contínuament hauríem d'anar comprovant si portem la direcció correcta.

Aquesta baixada ressegueix, per un camí (marques blaves) poc marcat però amb la direcció molt evident, el llom nord del Matagalls, conegut com el Serrat de la Creu del Matagalls, cap al Turó Gros d'en Pujol, just al coll abans d'aquest Turó, s'endinsa al bosc per un fressat camí que baixa d'una manera decidida sota les parets de La Goitadora per entrar a la castanyeda de Can Pujol de La Muntanya (aquest tram, fins a la masia, es el pitjor de seguir), per després passar per la masia del mateix nom, la de l'Aremany, enllaçar amb el SL del  Castanyer de les 9 branques i, després de passar per una urbanització de luxe, enllaçar amb el PR C-205 que be de Viladrau poble, per seguir-lo fins creuar la Riera Major, a l'alçada del Molí de la Riera, un cop creuada la riera s'ha d'agafar un petit corriol que surt a un camp d'herba, només hem de travessar-lo per arribar al punt on s'ha començat la ruta.

Foto al cim del Matagalls.

Perfil de la ruta, el track el teniu al meu Wikiloc.

• ATENCIÓ: La meva recomanació per aquesta ruta es que es molt recomanable l'us del GPS, especialment a la baixada, doncs es passa per uns indrets amb molts corriols i pistes forestals que no es troben senyalitzats. Per tant el GPS el farem servir contínuament, si no el portessím la ruta seria molt lenta doncs hauriem d'aturar-nos molt sovint per comprovar la direcció adequada amb el mapa. Si no ho tenim clar el millor es fer la ruta de pujada i baixada seguint el PRC-205, sender molt senyalitzat i fressat.
  • Punt de sortida: Aparcament sota el Restaurant La Solana, a la carretera GI-520,  2 quilòmetres abans d'arribar a Viladrau, COM ARRIBAR.
  • Track: el podeu descarregar d'aquest enllaç.
  • Alçada mínima: 715 metres al creuar la Riera Major o Torrent del Coll Pregon.
  • Alçada màxima: 1697 metres al cim del Matagalls, tot i que al GPS marcava 1684 metres.
  • Distància total: 18,900 quilòmetres.
  • Ruta circular: Si.
  • Ruta per gossos: Si, cap problema.
  • Si voleu veure les fotos, amb els comentaris amb Castella, ho podeu fer al meu àlbum de GoogleFotos.

Així es veuen els indrets per on baixaré més tard, al mig el Turó Gros d'en Pujol, a l'esquerra el coll Pregon i, aproximadament, a sota del núvol, es troba el Matagalls.

Baixo per la pista que surt del pàrquing que tenim a sota del Restaurant La Solana.

Remunto per l'altra banda.

Trobo l'enllaç amb el PR C-205 i passo per la Masia dels Molins.

Deixo la pista i pujo per un sender ben marcat i fressat.

Arribo a Can Bosc i a la seva font, aigua ben fresqueta, el camí passa pel mig de les edificacions, al fons es pot veure l'espero rocós on està situat Sant Miquel dels Barretons, per sota es veu Sant Segimon.

A partir de Can Bosc el camí es flanquejat per castanyers de bona grandària.

Travesso el Torrent de l'Erola.

I arribo a l'ermita de l'Erola.

Un cop passada l'ermita m'endinso a la màgica castanyeda de Can Gat Gran, amb alguns exemplars realment monumentals.

I altres que ja han passat a millor vida.

Es un indret meravellós.

Com el castanyer d'en Farigola.

Però el que bé després no té res a envejar, una fageda amb una preciosa explosió de color primaveral.

Una mirada al camí recorregut fins ara.

Passo al costat de un petit Oratori.

Poc després arribo al torrent de l'Oratori, amb la seva cascada.

I algun racó encisador.

Amb uns faigs imponents.

Pel mig dels arbres treu el nas Sant Segimon.

Tram final abans de sortir a la pista de Sant Segimon i......

.....al collet de les Tres Creus.

Continuació del PR C-205.

Un tram molt feixuc.

Però amb bones vistes a Sant Segimon.

I cap a Sant Miquel dels Barretons.

Al darrere les muntanyes d'Osona i del Ripolles.

Un cop superat aquest dur tram entro al Pla de les Ginebres.

Amb bones vistes cap a Montserrat.

Ja veig la Creu que corona el cim del Matagalls.

A vessar de gent, com sempre, per sort la majoria han pujat per les vies normals de Coll Fòrmic  o de Sant Marçal, poca gent ho ha fet per on he pujat jo, i menys baixaran pel camí que faré servir jo, doncs baixaré amb la més absoluta soledat.

La Neila si posa bé per la foto de cim, es l'única que faré, massa gent i no tinc ganes de fer cua per una foto, a més ja he pujat uns quants cops, per tant no vindran d'una foto.

Tot el bosc de la cara nord del Matagalls, per on baixaré, al fons Viladrau.

La calitja, i els núvols, que creixen ràpidament, no hem deixant veure el Pirineu Oriental.

Marxo ràpidament, no sóc de massificacions, ara deixo el PR C-205, que marxa cap al Coll Pregon, i baixo per l'ample llom nord del Matagalls cap al Turó Gros d'en Pujol.

Aquest tram  no te camí, de tant en tant veig alguna fitada o alguna marca blava, que ens marquen el camí de baixada. Tot i que es clar, al fons, a la dreta, el Turó Gro d'en Pujol, hem d'arribar al collet previ.

Ja hi sóc, primer giro a la dreta i tot seguit a l'esquerra.......... he de dir que aquesta baixada no es fàcil, el camí es ben fressat, però no trobarem cap cruïlla senyalitzada, i hi han unes quantes, per tant es una baixada on el GPS esdevé una eina molt útil i necessària.

Però primer faig una ullada cap a la Creu del Matagalls.

El camí s'endinsa a un exuberant bosc de faigs.

Un bosc que ha quedat molt malmès per la forta baixada de temperatures de la setmana passada, ja que va "cremar" els brots nous dels faigs, a partir dels 1200 metres aproximadament.

Tot i això el bosc té un aire tardorenc que fa caminar molt agradable.

Però he vingut a veure la primavera, i ben aviat els faigs tornen a fer un gran goig.

Per sota l'esperó de La Goitadora travessem alguna tartera amb bones vistes cap a Viladrau.

Vaig pel mig d'un preciós bosc de faigs, un indret per gaudir tranquil·lament. D'aquí fins a la Masia d'en Pujol es el tram més problemàtic, amb molts canvis de sender.

Però l'espectacle no s'ha acabat, surto a una pista secundaria i novament trobo uns castanyers d'una gran mida, fins i tot trobem autentiques "coves" per transitar pel seu interior.

Un indret per gaudir plenament.

Deixo la pista secundària i, per un corriol, surto al mig de la masia del Pujol, el camí passa entre les edificacions.

Ja he creuat, una mirada al darrere.

Ara segueixo la pista principal.

Primer passo per la casa de l'Aremany, després per un pont sobre la Riera Major o Torrent del Coll Pregon.

M'uneixo al sender local SL del Castanyer de les 9 branques, per una clariana veig el Matagalls i el coll Pregon ben tapats, el Turó Gros d'en Pujol i La Goitadora més a prop i nets de núvols.

Castanyer de les 9 Branques.

Després d'un parell de cruïlles i una pujada, que després de tot el dia costa de fer, entro a una zona urbanitzada, amb cases de luxe. Camino pels carrers de la Vila, Ramon Bofill, Pla de Montfalcó direcció Font de l'Oreneta i La Cabanya, passada aquesta ultima casa, agafo un corriol en baixada i torno a endinsar-me al bosc.

Que baixa d'una manera decidida fins a trobar, novament, el PR C 205 que ve de Viladrau cap al Matagalls, segueixo aquest sender.

Fins a trobar el Molí de baix i el seu salt d'aigua de la Riera Major.

Només creuar la Riera Major o Torrent del Coll Pregon, deixo el sender PR C-205 per un corriol que segueix la riera, surt a un prat, que he de creuar per arribar a la pista, que es veu al fons de la foto, que baixa de l'aparcament de La Solana, on he començat aquest matí.

Abans de marxar faig la paradeta de rigor al bar del restaurant i dono per tancada la sortida d'avui.