divendres, 1 de setembre del 2017

Tuc de Baciver

Descripció de la ruta.

També podria dir: com pujar a un cim sense volgué, ja que no era la meva intenció pujar-lo, doncs arrossegava molèsties al genoll des d'abans de pujar als Russell i aquella dura sortida els havia agreujat.

L'idea era arribar només als estanys superiors i allà descansar, però un cop als estanys, i com no tenia molèsties, decideixo deixar a la família i pujar alguns dels cims que ens envolten. Ja havia pujat fa uns anys al Pic del Rosari de Baciver, i sabia que el Tuc de Marimanha tenia alguna grimpada que no era recomanable anar-hi sense estar al 100% físicament, només quedava el Tuc de Baciver, just a l'esquerra dels estanys.

Aquest cim es troba just sobre l'idíl·lic Pla de Beret, i es la divisória d'aigües del Riu Garona i el Nogurera-Pallaresa. No tenia clar per on es pujava, però la direcció era evident, havia de guanyar un petit coll a l'esquerra del petit Baciver, per entrar després a un pla sota el Baciver i el Saumet. Com d'aquí tinc a la vista el cim, i tot que el camí no es clar, la direcció es evident, pujo per on crec que es més fàcil cap al collet al mig dels dos Bacivers, el Collet de l'Os, d'allà al cim es un passeig.

Del cim un gran panorama de Las Maladetas, Besiberris i Punta Alta, muntanyes d'Aiguestortes, Mauberme i Mont Valier, per dir les més famoses, sota el cim els estanys de Marimanya i el sector de Montagarri són ven visibles.

Per baixar torno al Collet de l'Os i pujo al Petit Baciver, allà sé que es pot baixar seguint la carena pel Pas de la Ferradura, inclòs es pot seguir la carena i pujar al Tuc de Marimanha i baixar per l'altre vessant del Circ de Bacivers, però no ho tinc clar, el genoll no ha molestat i vaig bé, però donar aquesta volta podria ser dolent, el cor vol fer-la però el cap no hi guanya aquest últim, i millor, doncs tinc dues sortides més programades per aquestes vacances.

Però, com sóc un cul inquiet, no baixo per on he pujat, crec que espot baixar directament fins al collet per on he entrat aquest matí als plans previs al cim del Baciver i decideixo investigar-ho. Si no es pot no es problema perquè sempre tinc escapatòria cap al Vessant per on fet la pujada final al collet de l'Os. Començo a baixar i ràpidament veig que no tindre grans problemes, es una baixada sense camí per grans blocs de pedra, però sense complicacions, només anar trobant el millor pas.

Un cop al collet baixo fins a l'estany on es la família, descanso una bona estona amb ells i seguim baixant seguint el mateix corriol de pujada que hem fet aquest matí fins a arribar al pàrquing de l'Orri, donant per tancada aquesta sortida d'avuí.

Foto del cim del Baciver.

Imatge de  la ruta al Google Earth.

Perfil de la ruta, el track el teniu al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Pàrquing de l'Orri al Pla de Beret, com arribar.
  • Dificultat: Moderada, realment es fàcil però el petit  tram de baixada, fora de camí, del Petit Baciver, fa augmentar un xic la dificultat, si pugem i baixem pel mateix camí es molt fàcil.
  • Material necessari: Es un cim fàcil, amb calçat adequat i roba d'abrigar en tenim prou, com sempre el mapa, brúixola i GPS no poden faltar.
  • El track el podeu descarregar d'aquest enllaç.
  • Alçada mínima: 2625 metres, poc de temps després de començar, doncs del pàrquing baixem un xic al començar a caminar.
  • Alçada màxima: 2642 metres al cim del Baciver, tot i que el Perfils marca 2634 metres.
  • Desnivell positiu acumulat: 1127 metres el Perfils (no m'ho crec, he de tenir algun paràmetre equivocat) 870 metres al Base Camp, crec que es més fiable.
  • Ruta circular: No.
  • Ruta per gossos: Si, cap problema, tot i que jo no el vaig portar, millor dit, es va quedar amb la família a l'estany, jugant a l'aigua.
  • Si voleu veure les fotos, amb els comentaris amb castellà, ho podeu fer al meu Google Fotos.

Sortida del pàrquing de l'Orri, al Pla de Beret.

Tot el Pla de Beret es un bon indret per pastures.

El camí puja suaument.

Sempre ben marcat i fresat.

I si no ho tenim clar, la Neila ja es preocupa perquè anem seguint la direcció correcta.

Arribem a l'estany de Baix de Baciver.

Bucòlica imatge amb el Tuc dera Llança darrere.

Tuc dera Llança.

Seguim pujant, sempre per un camí ben marcat.

Que, suaument, ens ha de portar a la part alta del Circ de Bacivers.

Estanys de Dalt de Bacivers, al segon estany es just al darrere d'aquest. Teòricament la ruta d'avui acabava aquí, però el genoll no m'ha molestat i prefereixo fer alguna cosa més que estar tirat al sol tot el matí. Miro les possibilitats, fa un temps havia pujat al Tuc del Rosari de Baciver, el Tuc de Marimanha es el rei d'aquestes contrades, però té alguna grimpada que, potser, no es convenient fer-la si no ets en bones condicions físiques, només queda el Pic de Baciver, doncs som-hi, a veure per on pugem.

Deixo a la família a l'estany i segueixo sol, de l'estany giro a l'esquerra i vaig a buscar el petit collet que es veu a l'esquerra del Petit Baciver, el Pic de Baciver es més a l'esquerra.

Com no tinc clar per on es puja (no ho havia mirat) no pujo al collet directament, veig una escadussera línia de fitades que va cap a la dreta i la segueixo.

Fins a sortir a aquest caos de blocs, al fons s'intueix el collet, pujaré per la dreta de la foto, baixaré per l'esquerra, doncs les poques fitades anaven per aquí.

Estanys de Dalt de Baciver, a la dreta el Tuc dera Llança, al mig el Tuc del Rosari de Baciver i la cresta que l'uneix al Tuc de Marimanha.

Ja sóc al collet, i veig el Tuc de Baciver, no seguiré cap camí clar, primer aniré cap al petit estanyol que es veu a la part baixa de la foto, per després gira a la dreta i pujar cap al collet de l'Os, que separa el Baciver del Petit Baciver.

Ja he superat l'estanyol i giro cap al Collet de l'Os.

Ja quasi hi sóc.

Abans d'arribar-hi, vaig fent un petit flanqueig, per guanyar la cresta a prop del cim.

Surto a la cresta i començo a gaudir de l'entorn, primer dels estanys de Marimanha.

Però l'espectacle es al meu darrere, son al meu abast tots els cims d'Aiguestortes i Sant Maurici, Besiberris i Las Maladetas.

Mont Valier.

Mauberme.

Tinc el cim a tocar, de fet ja hi sóc, tot i que la Creu del cim es a una punta un xic més baixa, i hauré d'anar, almenys per fer la foto.

Cim del Baciver, amb el Mauberme al fons, que serà el meu pròxim objectiu d'aquí un parell de dies.

Amitges, Saboredo, Tuc de Ratera, Tuc de Colomers, Contraix, Punta Alta, Besiberri Nord, Besiberri Sud, Comaloformo, i el Montardo, per dir només els més importants.

Tot i que la llum es molt estranya, s'albira perfectament Las Maladetas, Tuc de Mulleres, Pics Russell, Tempestades, Aneto, Coronas, Maldito, Maladeta, Pico de Alba, etc, etc.

Ara aniré fins el Petit Baciver, al fons de l'imatge.

Però primer un cop d'ull a l'altre vessant, amb el Pla de Beret a sota meu, i els cims del Mauberme i Mont Valier destacant per sobre dels altres.

Ja sóc al collet de l'Os.

El Tuc de Baciver ja queda lluny, amb el Mauberme a la dreta.

Del cim del Petit Baciver tinc aquesta bonica imatge del Circ de Baciver, amb els seus estanys.

La continuació de la cresta cap el Tuc de Marimanha, es pot baixar per aquí, per l'indret del Pas de la Ferradura, però no se com es el terreny i tinc dubtes, el cor vol, però el cap no, i guanya el últim.

Però, com sóc un cul inquiet, no vull baixar pel mateix lloc per on he pujat, i com he vist que es podia baixar directament del Petit Baciver fins al collet previ al pla sota el Baciver, decideixo provar de baixar per aquí.

No sembla difícil, però sense camí.

El tram més "distret", sempre buscant el millor pas.

Ja tinc a la vista el collet.

La baixada que he fet fins ara, sempre tinc escapatòria cap al vessant de Baciver.

Però això no s'ha acabat, tot i que segueix sent fàcil.

Ja quasi hi sóc.

Ja estic al petit collet, aquest es l'últim tram de baixada.

Ara només he de baixar fins a l'estany on esta la família.

A mitja baixada.

Ja hi sóc, al fons el Tuc de Marimanha, que seguirá al calaix de projectes un any més.

Comencem a baixar, amb el Aneto i el seus companys, al davant.

Passem per l'estany de Baix de Baciver.

Últim tram de baixada, al fons el pàrquing de l'Orri. Ara toca descansar un parell de dies, i després al Mauberme, l'objectiu principal d'aquests dies a la Vall d'Aran.

1. Un dia vaig pujar fins el primer estany on s'obren vistes del circ. Des d'aleshores és objectiu i tu ho has ensenyat molt bé! M'agrada aquest plan d'escapades amb familia combinat amb les sensacions de cims i crestes, aviam si ho provo :)
    Molt guapes les vistes, has disfrutat, es nota!
    Ja espero el proper, un dels grans q tb tinc anotats com a primordial!