divendres, 14 d’agost del 2020

Puig Peric i Puig de la Portella Gran des de Formigueres.

Descripció del recorregut.

El Puig Peric és un cim de 2810 metres d'altitud situat al massís del Carlit, del que és la segona muntanya més elevada, es troba al límit entre l'Alta Cerdanya i el Capcir.

El seu accès normal es per Les Boulloses, anant al coll que separa els dos Perics, o pujant directament per l'aresta sud, que és per on vaig pujar jo fa un temps, Puig Peric per  l'aresta.

Aquest cop toca anar-hi pel seu vessant nord-est, menys conegut, menys freqüentat però igualment molt atractiu. A més ho farem fent una circular que pujarà als dos Perics i al solitari Puig de la Portella Gran, un cim que queda un xic oblidat pel seu famós veí, però que per si mateix ja mereix una visita.

La ruta comença al final del tram obert al transit rodat de la pista forestal de l'estació d'esquí de Formigueres i que porta als estanys de Camporells. Aquí trobem una barrera que ens talla el pas rodat, podem seguir caminant per la pista o per un marcat corriol que va pel mig del bosc.

Aquest camí va pujant suaument fins a coronar la Serra de Mauri, on tením una espectacular vista dels cims que anem a fer i dels estanys de Camporells. Tot seguit es perd altitud cap al refugi i estanys de Camporells, que es creuen pel mig per seguir pujant en direcció al Petit Peric, cim al que arribem després de superar una forta pala, que ens farà suar de valent.

Al cim petita parada i continuem davallant cap al coll dels Perics per, després, afrontar la pujada al Puig Peric. Un cop arribats tenim un gran panorama de tot el que ens envolta, a més d'altres indrets interessants Les Bulloses destaquen al sud, el Carlit a l'oest, tot i la forta calitja albirem la Pica d'Estats al Nord-Oest, el Puig de la Portella Gran destaca al nord i els estanys de Camporells i la Serra de Mauri a l'est.

Ara bé el tram més solitari de la sortida, la baixada cap el Coll de la Coquilla i la posterior pujada al Puig de la Portella Gran. Ho podem fer seguint la cresta, amb una petita desgrimpada, o la que vam fer nosaltres baixant per una canal, amb un corriol ben definit, que baixa direcció al petit estany Blau (sense arribar-hi) per desprès remuntar els pocs metres que ens separen del Coll de la Coquilla.

Continuem cap al Puig de la Portella Gran, primer superant una forta pala i, un cop a la cresta, superant un seguit que curtes i fàcils grimpades, tot plegat no deu ni arribar a IIº,  per arribar a la doble punta que forma el cim del Puig de la Portella Gran. A dalt les vistes molt similars a les del Puig Peric menys cap al sud on, el mateix Peric ens impedeix gaudir de bones vistes.

La baixada la farem cap a un petit estany que es troba sota el Puig de Mortiers, on farem la parada llarga, El Puig Peric es un cim de 2810 metres d'altitud situat al massís del Carlit, del que es la segona muntanya més elevada, és troba al limit entre l'Alta Cerdanya i el Capcir.

El seu acces normal es per Les Bulloses, anant al coll que separa els dos Perics, o pujant directament per l'aresta sud, que és per on vaig pujar jo fa un temps, Puig Peric per  l'aresta.

Aquest cop toca anar-hi pel seu vessant nord-est, menys conegut, menys freqüentat però igualment molt atractiu. A més ho farem fent una circular que pujara als dos Perics i al solitari Puig de la Portella Gran, un cim que queda un xic oblidat pel seu famos vei, però que per si mateix ja mereix una visita.

La ruta comença al final del tram obert al transit rodad de la pista forestal de l'estació d'esquí de Formigueres i que porta als estanys de Camporells. Aquí trobem una barrera que ens talla el pas rodad, podem seguir caminant per la pista o per un marcat corriol que va pel mig del bosc.

Aquest camí va pujant suaument fins a coronar la Serra de Mauri, on tením una espectacular vista dels cims que anem a fer i dels estanys de Camporells. Tot seguit es perd altitud cap el refugi i estanys de Camporells, que es creuen pel mig per seguir pujant en direcció al Petit Peric, cim al que arribem desprès de superar una forta pala, que ens fara suar de valent.

Al cim petita parada i continuem davallant cap al coll dels Perics per, després, afrontar la pujada al Puig Peric. Un cop arribats tenim un gran panorama de tot el que ens envolta, a més dàltres indrets interessants Les Bulloses destaquen al sud, el Carlit al oest, tot i la forta calitxa albirem la Pica d'Estats al Nord-Oest, el Puig de la Portella Gran destaca al nord i els estanys de Camporells i la Serra de Mauri a l'est.

Ara bé el tram més solitari de la sortida, la baixada cap el Coll de la Colilla i la posterior pujada al Puig de la Portella Gran. Ho podem fer seguint la cresta, amb una petita desgrimpada, o la que vam fer nosaltres baixant per una canal, amb un corriol ben definit, que baixa direcció al petit estany Blau (sense arribar-hi) per desprès remuntar els pocs metres que ens separen del Coll de la Colilla.

Continuem cap al Puig de la Portella Gran, primer superant una forta pala i, un cop a la cresta, superant un seguit que curtes i facils grimpades, tot plegat no deu ni arribar a IIº,  per arribar a la doble punta que forma el cim del Puig de la Portella Gran. A dalt les vistes molt similars a las del Puig Peric menys cap al sud on, el mateix Peric ens impedeix gaudir de bones vistes.

La balxada la farem cap a un petit estany que es troba sota el Puig de Mortiers, on farem la parada llarga, perquè la pau i tranquil·litat de la que gaudim aquí és per aprofitar-la al màxim.

Continuem la ruta, evident però sense camí ni fitades, primer per uns plans herbats que tenim per sobre dels petits estanys que es troben per sobre dels estanys de Camporells, per després davallar cap als mateixos estanys i anar a sortir al marcat camí del Tour del Capcir però, molts pocs metres desprès el deixem per remuntar per un corriol cap a la Serra de Mauri, pujada que es fa un xic pesada però que és guanya rápidamente.

Un cop a dalt de la Serra de Mauri retrobem el marcat camí per on hem pujat aquest matí, per on tornarem al pàrquing on hem deixat el cotxe.

Els tres cims d'avuí, Petit Peric, Puig Peric i Puig de la Portella Gran, amb l'estany Gros de Camporells. foto feta remuntant cap a la Serra de Mauri a la tornada.erqué la pau i tranquilizan de la que gaudim aquí és per aprofitar-la al maxím.

Continuem la ruta, evident però sense camí ni fitades, primer per uns plans herbats que tenim per sobre dels petits estanys que es troben per sobre dels estanys de Camporells, per després davallar cap als mateixos estanys i anar a sortir al marcat camí del Tour del Capcir però, molt pocs metres desprès el deixem per remuntar, per un corriol, cap a la Serra de Mauri, pujada que es fa un xic pesada però que és guanya ràpidament.

Els tres cims d'avuí, Petit Peric, Puig Peric i Puig de la Portella Gran, amb l'estany Gros de Camporells, foto feta remuntant cap a la Serra de Mauri a la tornada.

Perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Final de la pista forestal, anomenada de Camporells, que surt de l'estació d'esquí de Formigueres. En un estat acceptable, però ja depèn de cada persona si vol passar per allà amb el seu vehicle, nosaltres vam passar amb un Seat Leon. Si no arribem al final de la pista, la ruta s'allarga una bona estona. Poso l'enllaç per arribar a l'inici de pista, després, el que vulgui passar ,només ha de seguir les indicacions de Camporells, COM ARRIBAR.
  • Track: El podeu descarregar del meu Wikiloc.
  • Dificultat: Difícil, més que res per la distància i el desnivell, més el tram sense camí definit entre el Coll de la Coquilla, el Puig de la Portella Gran i la baixada fins a enllaçar amb el Tour del Capcir.
  • Material necessari: a l'estiu en tenim prou amb un bon calçat i una mica de roba d'abrigar , més els indispensables mapa brúixola i GPS.
  • Alçada mínima: 2073 metres al punt de sortida.
  • Alçada màxima: 2.810 metres al cim del Puig Peric, tot i que al GPS marcava 2.799 metres.
  • Distancia total: 16,5 quilòmetres.
  • Desnivell positiu acumulat: 1.249 metres.
  • Ruta circular: NO, només la meitat es circular, de l'aparcament a la Serra de Mauri es lineal.
  • Ruta per gossos: Si, Nosaltres no la vam portar, però no han de tenir cap problema per fer-la. Tot i que hem de tenir present que la legislació francesa es més restrictiva amb els nostres petits amics.
  • Podeu veure les fotos al meu álbum de Google Fotos.

Des del Punt de sortida tenim aquesta bona imatge del Cordal dels Pics del Pla Bernat-Tribuna-Baxouillade.

De bon començament el camí, ample i fressat, s'endinsa al bosc.

Poc després sortim del bosc i arribem a la part alta de la Serra de Madres, on ja veiem els nostres objectius del dia, els dos Perics a l'esquerra i el Puig de la Portella Gran a la dreta.

Poc més endavant  la imatge millora molt, doncs l'ampliem amb els idíl·lics estanys de Camporells.
La baixada als estanys es pot fer de manera directa per dreceres i pel camí normal, nosaltres ho vam fer directament, però recomano fer-ho pel camí, més que res perquè les dreceres es desvien a la dreta i arriba un moment que has de fer un "camp a través" per recuperar la ruta a seguir, a més de que no passen pel refugi, sinó que acaba anant directament al mig dels dos estanys.
Ja som al mig dels dos estanys, el refugi queda al mig del bosc de l'esquerra.
Bucòlica imatge de l'Estany de Camporells.
La pujada per l'altre vessant, els dos estanys i la Serra de Mauri, que després s'ha de tornar a pujar per arribar al cotxe.
El Petit Peric al davant nostre.
Panoràmica durant la pujada, a la dreta la Serra de Mauri i els estanys de Camporells, a l'esquerra els amples prats per on baixarem.

Desprès d'una forta pujada, que ens fa suar de valent, arribem al cim del Petit Peric.
L'estany de les Boulloses, per on vaig pujar al Puig Peric fa un temps.
 L'amo d'aquestes contrades, el Carlit.
Creu del cim, amb el Puig Peric al darrera.
I ara amb el Puig de la Portella Gran.
Selfie al cim.
Els dos següents cims durant la baixada al coll dels Perics.
Coll dels Perics, ara toca pujar al Puig Peric.
Tot i ser una forta pujada es fa bé, quasi tot el camí esta ben fressat,
Ja hi som.
Les Boulloses i el sector del Carlit.
Carlit, Coma d'Or, Puigpedros de Lanos, Puig de la Grava i Puig de la Cometa d'Espagne.
Petit Peric i estanys de Camporells.
Per allà marxa el camí de baixada cap el Coll de la Coquilla, que és per on anirem nosaltres.
Panoràmica des de Camporells a Bulloses.
Creu cimera, amb el Carlit al fons.
Dòncs res, a buscar el camí de baixada.
Però primer es acomiadem de l'amo d'aquestes contrades, el Carlit.
Baixant tenim aquesta bucòlica imatge  dels estanys Blaus i el Puig de la Cometa d'Espagne.
Es pot baixar per la cresta, amb una petita desgrimpada, o per aquesta canal, nosaltres ho fem per aquí.
Ja som a baix, per allà dalt va el corriol que ressegueix la cresta.
Coll de la Coquilla i Puig de la Portella Gran.
La baixada per la cresta. Aquesta cara és molt diferent a la clàssica del Puig Peric.
Coll de la Coquilla, amb una costeruda baixada, sembla un terreny feixuc però es una possible opció per baixar.
Foto a mitja pujada del Puig de la Portella Gran, és una pujada tècnicament fàcil, amb un parell de grimpades curtes de II grau, però res complicat.
Ja quasi hi som, al fons es veuen les dues puntas que formen el cim.
Ja som a la primera.
La segona la tenim a tocar.
Panoràmica de la segona punta amb tots els estanys de Camporells.
La creu es troba al petit coll que separa les dues puntes.
Segona punta, amb la primera al davant i el Puig Peric al fons.
Tornem a veure (llàstima de la calitja) la Pica d'Estats.
I també es veu el Carlit.
Es l'hora de marxar.
Baixarem a aquell petit estany, sense nom, situat sota el Pic de Mortiers.
Baixada sense camí clar, però no té pèrdua.
Com canvien les muntanyes depenen del vessant on les miris, Puig de la Portella Gran, cara Nord-est.
Fem la paradeta per descansar, ens ho hem guanyat.
Ara seguim, sense camí, pels prats superiors.
També es podria baixar pels petits estanys de la dreta.
Tot i no haver camí es pot baixar bé, i ràpid.
Superem els estanys i comencem a davallar.
Estanys de Camporells i Serra de Madres.
Arribem al marcat camí del Tour del Carlit, i el seguim cap a la dreta.
Però molt pocs metres després el deixem per aquest corriol a l'esquerra. Es pot anar pels dos camins, però aquest no perd gaire alçada i surt al camí que puja a la Serra de Mauri.
A mesura que anem guanyant alçada tenim una bonica imatge dels cims assolits avui.
Sortim a la pista forestal, això ja s'acaba, i el meu company ja ho celebra, li està agradant l'alta muntanya.
Deixem la pista per agafar un corriol a la dreta que corona la Serra de Mauri, per desprÉs tornar a sortir a la pista forestal a l'alçada d'on l'havíem deixat aquest matí.
Per tornar al bonic bosc per on hem començat a caminar de bon matí.
I arribar al pàrquing, donant per acabada la sortida d'avui.
 Tenia ganes de fer aquesta ruta i he acabat molt satisfet de fer-la, bones vistes, terreny variat, més solitària que la ruta normal de Les Boulloses, i amb un xic d'aventura al tram del Puig de la Portella Gran, per tant una ruta d'aquelles que et queden marcades a la retina.