dimarts, 13 d’abril del 2021

Circular per les Valls del Montcau (Mura).

Descripció del Recorregut.

Primer de tot demanar disculpes si, fotogràficament, el repor no és tan treballat com altres vegades, quan vaig anar a fer aquesta ruta no tenia intenció de fer cap repor i no vaig portar la càmera. Un cop a casa, i com vaig veure que era un indret interessant, vaig decidir fer-ne un i, per poder fer una cosa una mica decent, he agafat les poques fotos del móvil meu, i del meu company, Josan. El resultat ha estat justet però aprofitable per un reportatge de mínims.

Segon, recomano fer la ruta després d'una època de pluges, ja que eren molt seques totes les fonts d'aigua, perden la ruta l'encant especial que li dona el liquid element.

La ruta comença a Mura, a qualsevol dels seus aparcaments, baixem fins a l'església de Sant Martí per creuar, per sota seu, la Riera de Nespres i seguir el corriol que ens porta a la Creu de la Vila. Però primer agafarem un petit camí que ens a de portar a visitar les fonts del Formatget, la del Foradot, el salt de la Blanquera i un antic Forn de Calç, per tornar a enllaçar amb el sender de la Creu de la Vila.

Aquest sender ens ha de portar fins a un dels indrets més visitats d'aquestes contrades, el Puig de la Balma, una antiga edificació incrustada dins d'una balma, encara avui habitada i amb un petit servei de restaurant i un museu.

A partir d'aqui em de seguir la pista forestal de Matarrodona, que va agafant alçada suaument, fins que arribem al Collet Roig, on seguim un altra pista a l'esquerra. Després de seguir-la una estona la deixem per agafar un corriol a l'esquerra que puja al Puig Andreu i la seva Balma. Podem pujar al cim amb una curta grimpada, tot i que nosaltres no ho vam fer.

Seguim la carena fins a arribar a les proximitats del Turó dels Ducs, on fem una breu parada, per recuperar forces i donar una ullada al nostre voltant, ja que és un bon mirador d'aquestes contrades. Per després continuar fins a sortir a la pista del Coll de la Garganta, que va resseguint la carena de la Castanyera fins al Collet del Vent, després deixem el camí principal per passar per l'ermita de Sant Jaume de la Mata, i tornem al camí principal per veuré la Balsa de la Mata on, deixem la pista i agafem un petit corriol ben fressat que, un cop passat pel Turo de la Roureda, amb bones vistes a La Falconera, i el Coll de la Sabatera, ens mena cap a Mura peró, abans d'arribar-hi, agafem un camí a la dreta que seguirem visitant Els Caus, un petit aqüífer, sec el dia que hi vam ser, las Balmes de Sant Lleïr i del Sestricó, el Gorg Pare, amb poqueta aigua, les fonts de l'Escolá i del Rector, l'única amb un bon raig d'aigua, seguin per l'ermita de Sant Antoni per acabar, entrant a Mura pel vessant contrari on l'hem deixat aquest matí, anar fins a la plaça de l'església i donar per acabada la ruta.

Als peus del Puig Andreu, amb Montserrat al fons..

Perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida, el poble de Mura, qualsevol dels seus aparcaments ens servirà doncs. quasi segur, acabarem fent un tomb pel poble, com arribar.
  • Dificultat: moderada, per la distància i perqué s`ha d'anar amb molta cura per la quantitat de cruïlles per on passa la ruta.
  • Material necessari: res especial, és una ruta que es pot fer en un matí i que passa per camins amples i fressats, amb un bon calçat i els indispensables, mapa, brúixola i gps en tindrem prou.
  • Track, el podeu baixar d'aquest enllaç.
  • Alçada mínima: 440 metres abans d'entrar a Mura a la tornada.
  • Alçada màxima: 911 metres a prop del Collet del Vent.
  • Distancia: 17,1 quilometres.
  • Ruta circular: Si, completament.
  • Ruta per gossos: Si, cap problema.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos.

Església de Sant Martí, un cop passada la Riera de Nespres.

Deixem el Camí a la Creu de la Vila i ens apropem a la Font del Formatget (seca).

Seguim a la curiosa Font del Foradot.

Continuem cap el Salt de la Blanquera, veient Mura al fons,

Salt de la Blanquera, també sec.

Quasi al costat del salt i tenim l'antic Forn de Calç.

Enllacem amb el camí principal pel qual arribem a la Creu de la Vila.

Per, tot seguit, arribar al Puig de la Blama.

Que és una masia encastada dins una gran balma de roca, datades del s. XII, els actuals propietaris ´son descendents directes dels primers propietaris, i viuen en una masia, més moderna, al costat de la Bauma, l'antic mas acull un museu i una residència casa de pagès amb bar, restaurant i habitacions.

Deixem el Puig de la Balma i seguim una bona estona la pista forestal pel qual havíem arribat fins allà fins al Collet Roig. Al collet seguim la pista, a ma esquerra per, poc després, seguir per un corriol pel qual arribarem als peus del Puig Andreu.

Balma del Puig Andreu.

Es pot pujar al Puig Andreu fent una curta grimpada, però nosaltres no ho fem, decidim seguir la ruta i voregem el cim, amb Montserrat al fons.

Baixem un tram i seguim en direcció al Turó dels Ducs i el Pla de Serrallonga, on arribem ràpidament, allà gaudim d'un bon panorama local.

El Montcau al fons. Seguim carenant fins a sortir a la pista que segueix la carena de la Castanyera, fins al Coll de la Garganta, d'on anem perdent, suaument, alçada fins a arribar al Collet del Vent, a les immediacions de la Masia de Can Mata i el Coll d'Estenalles, passat aquest collet ens desviem un xic per visitar l'ermita de Can Mata i seguim davallant fins a la Basa de Can Mata.

Basa de Can Mata.

Al costat de la Basa agafem un petit corriol, ben fressat, que ens ha de portar fins a Mura.

Mentres baixem veiem la carena per on em pujat. Passem a prop de la Falconera, pel Collet de la Sabatera i al costat del Turó de la Roureda.

El corriol de baixada pasa per algun tram realment bonic.

Tornem a veure el Montcau.

Ja tenim Mura a tocar, però, poc després d'aquest punt, deixarem el camí que porta directament a Mura, i girarem a la dreta per un altre camí que ens porta als Caus.

Els Caus, petit aqüífer al costat del torrent, però que avui es absolutament sec.

Seguim el corriol que surt a l'altre banda dels Caus, passem per la Balma de Sant Lleïr i arribem a la Balma del Sestricó.

Davallem fins al Gorg del Pare, bastant sec, una llastima.

Continuem passant per la Font de l'Escolá.

I la Font del Rector.

única on raja aigua.

Entrem a Mura per la pista forestal que passa primer per l'ermita de Sant Antoni.

Entrem al poble pel carrer de Sant Antoni.

Mura, part baixa del poble, al fons esquerra l'església de San Martí, inici i final de la ruta.

Tres detalls curiosos del bonic poble de Mura.