dimarts, 26 d’abril del 2022

Pic de la Canal Roya.

Descripció del recorregut.

Després d'un hivern de poques sortides aprofito una sortida familiar a Biescas per fer, amb la meva filla Alba, una escapada a la part de Formigal, a la Vall de Tena, concretament anem al Portalet per fer una de les grans clàssiques d'aquelles contrades, la pujada al Canal Roya i a l'Aneou.

De fet, no era segur poder fer-los, ja que un canvi brusc de temps fa trontollar la sortida, però finalment, després d'una bona nevada nocturna, donen un dissabte assolellat a partir de mig matí, així que, sense matinar gaire ens preparem per fer una de les grans clàssiques del Pirineu Occidental.

El cim del Canal Roya tanca la vall del mateix nom pel vessant aragonès, i el Circ d'Aneou pel vessant francès, esta escoltat pel nord per l'imponent Mdi d'Ossau, i pel sud pel no menys imponent Pic d'Anayet i la seva fascinant cara nord.

La ruta comença al Parquing d'Aneou, un km després de la frontera del Portalet, baixa a creuar el Torrent d'Aneou per un pont de fusta, passa per una cabanya pastoral tancada, on es divideix en dos, a la dreta segueix la ruta cap al Col d'Iliou i el Pic Peyreguet, i a l'esquerra la que seguim avui, la que remunta tota la Vall d'Aneou.

A partir d'ara ja no te pèrdua, es tracta de pujar tota la vall, fins al Col de Houer, passant per sota d'altres cims emblemàtics d'aquestes contrades, com la Campana d'Aneou o el Pene de la Glere.

Quan érem a prop del Col de Houer va entra una intensa boira que va fer que no tinguéssim clar la ruta, ja que la nevada de la nit anterior havia esborrat totes les petjades, sort del GPS.

Tot i que després decidim deixar la ruta al Col de Houer i seguir les petjades de 3 persones que continuen pujant cap al Collet que s'intueix a l'altre vessant del cim, al cordal que segueix cap al cim del Peña Blanca. Un cop a aquest collet atansar-nos fins al cim es bufa i fer ampolles.

Al cim estem una estona esperant que la boira s'esvaeixi, mentre això passa ens va deixant bucòliques imatges de la mateixa boira jugant amb els cims. Finalment queda un dia clar, magnific, sense vent i amb un sol radiant. Ens estem una estona al cim, admirant el paisatge i fent-la petar amb el grupet que anava davant nostre.

Per seguir la ruta, la nostra primera idea era anar a fer el cordal Peña Blanca/Aneou, la ruta clàssica d'aquesta vall, però quan érem a punt de començar a caminar vam veure cauré una allau a les faldes del Peña Blanca, quasi a tocar del cordal pel qual teniem que passar, cosa que va fer que decidíssim canviar d'idea i tornar pel mateix camí de pujada.

Per tant, baixem, ara si, cap al Col de Houer, ple de gent a aquesta hora, i desfem tota la ruta feta de pujada fins a l'aparcament.

Alba em fa aquest tros de foto pujant per la Vall d'Aneou.

Imatge de la ruta al OpenTopoMaps.

Perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Pàrquing d'Aneou, un quilometre passada la frontera del Portalet. Com arribar.
  • Dificultat: Moderada, no té cap pas tècnic i té un desnivell moderat, només es una ruta hivernal, amb les mesures de seguretat personal que això comporta.
  • Material necessari: crampons, piolet, casc (opcional), mapa, brúixola i GPS, si en tenim.
  • Track: El podeu descarregar al meu Wikiloc, Pic Canal Roya.
  • Alçada màxima: 2.348 al cim de la Canal Roya.
  • Alçada mínima: 1.705 al pàrquing d'Aneou.
  • Distancia: 10 quilòmetres.
  • Ruta circular: No, quasi lineal, només a la pujada final al cim es fa una petita circular.
  • Ruta per gossos: Si, tot i que hem de tenir present que la ruta passa pel Parc Nacional francès, i els gossos tenen prohibida l'entrada al Parc.
  • Podeu veure les fotos al meu álbum de Google Fotos.

Des del pàrquing d'Aneou veiem la meravellosa estampa del Midi d'Ossau i del Peireguet després de les nevades d'aquesta nit.

Baixem cap a creuar el torrent.

Que creuem per un pont de fusta.

Només passar-lo remuntem cap a l'esquerra, cap a la vall d'Aneu, a la dreta aniríem cap al Col d'Iou i el Peyreguet.

En direcció al Portalet encara aguanten els nùvols.

En canvi, la Vall d'Aneou se'ns presenta esplendorosa.

Una mirada al darrere, el Portalet a la dreta i el masis de Soques al fons.

Pène de la Glere i Pène d'Mahourat, el camì de baixada, si es fa la trilogia d'Aneou, es pel mig dels dos.

La nevada de la nit ens ha deixat unes imatges extraordinàries.

Novament mirada al darrere.

I al davant, al fons, ja es veu el Coll de Houer, el cim queda mig amagat a l'esquerre.

Seguim la petjada de les tres persones que van al davant nostre, el que ens facilita avançar.

Selfie amb el Midi d'Ossau.

Ara tot sol, que s'ho mereix.

Alba hem fa un tros de foto 💓

I aquesta quan comença a baixar la boira.

En pocs minuts no es veu res, sort de les petjades.

Sortim al collet, al vessant est del Pic de la Canal Roya.

Girem a la dreta i només hem de seguir el cordal.

La boira comença a jugar amb les muntanyes que ens envolten, de cop i volta veiem l'Anayet.

I el Midi d'Ossau.

Selfie al cim.

A poc a poc la boira va marxant, i començo a jugar amb ella i la càmera.

Alba no parar de mirar al Midi d'Ossau.

Sembla que tingui una atracció especial.

Panoramica.

Jo també vull una foto amb el Midi d'Ossau.

Direcció´a l'Anayet, que encara es força tapat.

Tot i que ja es veu força bé que estem envoltats del meravellós Pirineu.

Quan comencem a pensar a seguir la ruta veiem una allau, just sota el cordal per on hem de passar.

Una mica més a prop.

No ho dubtem, decidim tornar pel camí de pujada, més segur, aixi que ens acomiadem de l'Anayet, que s'ha tornat a tapar.

I baixem, ara si, cap el Coll de Houer.

Al coll girem a la dreta per retrobar el cami de pujada.

Hem pujat per aqui.

Els nùvols també han marxat del sector de Soques.

Alba, feliç.

Per darrere del massis de Soques treuen el cap dos dels grans del Pirineu, el Palas a l'esquerra, i la punteta del Balaitous per sobre els núvols.

Tením una panorámica magnifica.

Arribant al parquing, a punt de donar per acabada la sortida d'avui.

Però no acaba aquí el cap de setmana, ja que era una sortida familiar per posar un número més a la meva esquena.

La Neila també vol felicitar-me.

Que he de dir, una sortida magnifica dins d'un cap de setmana per recordar. Un indret que només coneixia a l'estiu, però que a l'hivern té un encant especial, Alba i jo estem desitjanr de tornar-hi.