divendres, 16 de setembre del 2022

Pic de Maupas.

Descripció del recorregut.

Després de la pujada als Pics Russell anem fins al pàrquing de la Vall de Lys per fer l'aproximació al Refuge du Maupas i dormir allà, amb la intenció de l'endemà pujar als cims del Maupas i del Boum.

La pujada fins al refugi és molt feixuga de fer, són 1.300 metres de desnivell, ja que el refugi està situat a 2.420 metres d'altitud, que s'han de fer en poc més de 7 quilòmetres, el que fa que sigui una pujada dura, de les que fan suar de valent, a més, tenim una previsió de fortes pluges per aquesta tarda, amb una probabilitat del 100%, així que, avui, tant si com no, ens mullem 💧💧💧.

Comencem creuant el pont i pujant pel corriol de l'esquerre, marcat com dels Lacs Vert-Lac Bleu-Refuge du Maupas, podríem anar per la dreta, per la ruta de la Gouffre d'Enfer, però és una mica més llarg, i tal com es presenta la tarda, millor retallar tot el possible.

El camí va fent grans llaçades fins a arribar al desviament de la Gouffre d'Enfer, on girem a l'esquerra per passar per la Pré de l'Artigue i arribar a un altre cruïlla, la de la Coume, que també pertany a la circular dels Lacs Vert i Bleu, es pot anar pel refugi i tornar per aquí, o en sentit contrari, es igual.

Deixem la cruïlla a l'esquerra i continuem pujant per un tram més amable fins a arribar al Prat Long ( a la dreta tenim una cabanya de pastors), aquí comença el tram més feixuc del dia, ja qué , després de deixar un altre desviament cap al Lac Vert, tenim davant de nosaltres una dura pujada fins al refugi, on arribem amb temps de sobra per fer-la petar amb uns catalans que hi havia, a més de parlar una bona estona amb la guarda del refugi, la Nathalie, que ens va acollir meravellosament.

Sopem, per cert, molt bé, i sortim a gaudir del capvespre, ja que, després de les pluges, ha quedat un cel quasi estrellat que ens deixa gaudir d'una bonica vesprada.

L'endemà sortim del refugi per un petit corriol que puja per un llom a l'esquerra del Lac d'Enfer, un cop superat aquest llom entrem a un terreny de blocs, sense camí clar, però amb moltes fitades, que et poden despistar un xic, però si tenim com a referència la Tusse de Maupas, que l'hem de deixar a la nostra dreta, no tenim pèrdua possible.

Una vegada superada la Tusse de Maupas anem fent un flanqueig fins a arribar a sota d'un coll, per atansar-nos al mateix hem de superar un curt i fàcil tram conegut com el Maupas (malpaso), no té gran dificultat, només tenir una mica de cura on posem mans i peus. Superat aquest pas entrem a l'última pala abans del cim, una pujada entre blocs i corriols desdibuixats on, puntualment, haurem de fer servir les mans. Pocs minuts després sortim a la cresta molt a prop del cim, ja només hem de caminar uns metres per arribar al nostre objectiu, el cim del Pic Maupas.

Al cim gaudim d'un magnífic panorama del Pirineu Central, especialment del sector del Perdiguero i, més enterbolit per la calitja, del sector Maladeta-Aneto.

Fotos de rigor i comencem a baixar pel mateix camí de pujada fins a superar el tram tècnic del dia, el Maupas. Allà tenim el moment de dubte del dia, anar o no anar al Boum, que era dins dels nostres plans, però veiem que se'ns farà molt tard si hi pugem, i hem de tornar fins a casa avui, per l'endemà marxar de vacances, finalment, i sent realistes, decidim no anar al Boum i tornar directes al refugi.

Tornem al refugi, recollim trastos, recuperem forces, parlem una estona amb la gent que hi havia i tornem cap al pàrquing de la Vall de Lys, amb un ull posat al cel, ja que avui també hi havia previsions de tormentas, per sort, arribem al pàrquing sense mullar-nos.

Paradeta ràpida a Viella per menjar alguna cosa i cap a casa.

Alba fent els últims metres de cresta abans de la fitada cimera del Pic de Maupas.

Perfil de la ruta de pujada al Refugi de Maupas.

Perfil de la ruta completa des del pàrquing de la Vall de Lys.

Perfil de la ruta amb sortida del Refugi de Maupas i arribada al pàrquing de la Vall du Lys.

Imatge de la ruta al OpenTopoMaps.

• Punt de sortida: Pàrquing de la Vall du Lys, Com arribar.
  • Dificultad: Difícil, per la distància i el desnivell, a més del petit pas tècnic anomenat "maupas".
  • Material necessari: Es tracta d'una ruta d'alta muntanya, així que calçat adequat y roba  d'abric, casc, mapa, brúixola y GPS.
  • Track: El podeu baixar del meu Wikiloc, l'he dividit en trams:
  • Accès al Refugi de Maupas.
  • Pic Maupas des del Refugi de Maupas .
  • Pic Maupas des del pàrquing de la Vall de Lys .
  • Alçada mínima : 1.150 metres.
  • Alçada máxima : 3.109 metres al Pic de Maupas, tot i que, al GPS, marcava 3.102 metres.
  • Desnivell positiu acumulat:
  • 1.293 metres per la pujada fins al refugi.
  • 1.915 metres per la pujada des del pàrquing de la Vall du Lys.
  • 623 metres per la pujada fins al Maupas des del Refugi de Maupas.
  • Distància total:
  • 7,6 quilòmetres per pujar al refugi des del pàrquing.
  • 19,5 quilòmetres per fer la pujada sencera des del pàrquing.
  • 11,9 quilòmetres si sortim del refugi.
  • Ruta per gossos: No, no crec que sigui un terreny adient per portar als nostres peluts amics, tot i que podrían pujar-hi.
  • Ruta circular: No, completament lineal.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos .

Fotos y comentaris.

Sortim del pàrquing de la Vall de Lys, podem seguir qualsevol dels dos camins que hi surten, es tracta d'una ruta circular per veure les cascades del fons de la vall, la Gouffre d'Enfer. Si ho fem per la dreta és un xic més llarg, cosa que no ens motiva per les previsions de pluja que tenim, així que creuem el pont i anem pel corriol de l'esquerra.

Només començar ja trobem el que serà la tònica del dia, pujada forta i sostinguda.

Només portem 20 minuts caminant i ja plou.

De fet, ja fa dies que les previsions per avui són molt dolentes, tant que hem decidit portar les capelines per poder fer la pujada més protegits. Al fons, on comença el bosc, hem deixat la ruta de la Gouffre d'Enfer, ara seguim la ruta dels Lacs Vert i Bleu, a més de la del Refugi de Maupas.

Seguim el torrent de La Houradade, y passem al costat d'algun salt d'aigua, Cascada de Calhaoure.

Cascada de La Coume. A partir d'aquí la pluja cau amb força, anem pujant capcots, aguantan el xaparron. A poc a poc arribem al primer desviament de la ruta dels Lacs, la que porta al Col de Pinata. El deixem a l'esquerra i continuem pujant per un tram més suau, que ressegueix la part alta del Bosc de Suberlenc fins a arribar a un petit replà, anomenat Prat-Long, on tenim una cabanya de pastors a la dreta.

Prat-Long, al fons albirem els cims que separen aquestes valls amb la Vall de Benasque, fins on podríem anar, si passem pel Puerto Viejo, i baixem fins a l'Hospital de Benasque.

La pluja forta ja ha parat, ara només plovisqueja, almenys podem veure els grans cims d'aquestes contrades, al fons albirem el Gran Quayrat.

La pujada que ens falta, la fem sota una pluja fluixa i intermitent, no te perdùa, tot amunt, ens trobarem dues cruïlles a l'esquerra, ben senyalitzades, les hem d'obviar, pertanyen a la ruta dels lacs. Una vegada superada aquesta pala, creuem per sota els remuntadors i de la canonada de captació d'aigua, només ens faltaran uns metres per arribar al nostre objectiu.

Refuge du Maupas, en poc més de tres hores, no esta malament, ja que al pàrquing posa 3,45 hores, a més ho hem fet sota la pluja.

Sopem, per cert, molt bé i molt ben atesos, i sortim a gaudir del capvespre.

Pel matí ens preparem per sortir amb el Gran Quayrat d'il·lustre espectador.

Sortim per un corriol que puja per un llom davant del refugi, innecessària, ja que si anem pel corriol que va al costat del Lac d'Enfer arribarem al mateix punt, a la tornada baixarem per aquest últim corriol.

Una vegada a la part del darrera del Lac comença la pujada de veritat, tot amunt, sempre veient la Tusse de Maupas.

Tenim com a referència la Tusse de Maupas, sempre al davant, l'hem de vorejar per l'esquerre.

Entrem a un caos de rocs i blocs.

Pugem per una canal, ben fitada, i a la sortida ja veiem el nostre objectiu, el Maupas.

El Boum, que també era un objectiu d'avui.

Ara anem fent una diagonal al coll de la dreta, just a sota es troba el famos "Maupas".

Alba posant la cinquena marxa 😅😅.

Cada cop més a prop.

Lezat i Gran Quayrat.

El Boum i La Maladeta traient el nas.

Maupas, tecnicament fàcil.

A la sortida ens queda un terreny feixuc, pero de fàcil fer.

Últims metres.

Arribant al cim.

Tot el sector del Perdiguero al nostre davant, amb la cresta que uneix el Maupas i la Tusse de Remuñe, a sota mateix del cim.

Si, hem pujat 😎

El "menda" al cim.

Alba al cim.

Una mirada cap al sector Maladetas-Aneto.

Ques si, que es veu l'Aneto.

La vall de Remuñe.

I la vall de Lys.

Es hora de tornar.

Arribem a les proximitats del Maupas, i recuperem motxilles.

Maupas des de dalt.

Maupas des de baix.

Boum, volíem anar a pujar-lo però........

La baixada.

Possiblement, la foto del dia, Alba decidint si anem al Boum, i no es que tinguem cap problema, podríem anar-hi tranquil·lament, però pensem en l'endemà, que marxem de vacances i hem de fer una gran quilometrada amb cotxe. Estem uns minuts allà parats, dubtem d'anar a pujar-lo. Finalment, amb molta pena, però crec que adequadament, decidim no fer-lo.

Passem el primer tram de rocs, Alba porta bona cara, sembla que ja ha passat la baixada moral per no anar al Boum.

Anem a trobar la canal que ens ha portat fins a aquí.

La petita gelera sota el Boum.

Baixada pel mateix camí, sense pèrdua.

Allà baix tenim el refugi de Maupas.

Ara passarem pel corriol al voltant del Lac d'Enfer.

Parem al refugi, recollim trastos, recuperem forces i la fem petar amb la gent que hi havia, la samarreta de @3000_delpirineu es el centre de la conversa, i fem una bona propaganda 😂😂😂

Pero es hora de marxar, i amb molta pena, hem estat molt a gust a aquest petit i acollidor refugi.

La baixada, Prat Long al mig de la imatge.

El desvíament de La Coume, cap als Lacs Vert i Blau, que ahir no li havia fet foto per la pluja, de baixada ens el trobem a la dreta.

Tornem a endinssar-nos al bonic bosc de faigs.

I arribem al pàrquing de Lys.