diumenge, 1 de setembre del 2024

Pics de la Munia, Pequeña Munia i Sierra Morena des de Pietramula.

Descripció del recorregut.

El pic de la Munia és el punt culminant del massís  de La Munia/Troumouse que separa les valls glacials de Barrosa a l'Aragó i de Troumouse a França. Tota la serralada és molt visitada pels diferents cims de 3000 metres que s'hi troben, o per les meravelloses valls que l'envolten, com las de Troumouse, Barrosa, Chisagües, o la més llunyana de Pineta.

L'accés principal al cim de La Munia és fa per la vall de Chisagües, gràcies a la fàcil aproximació que té per la pista de Ruego (actualment de pagament). A més, s'hi pot accedir pel Circ de Troumouse, tan pel camí del coll de La Munia, amb un pas complicat anomenat Le Passet, i l'altre camí és el del Col de la Sedé, aquest últim més complicat pel pas dels Tubos de Gerbats, camí molt aeri i que s'ha de fer amb precaució. Els col·leccionistes de 3000s fan servir aquesta última via, ja que permet fer tota la cresta.

Nosaltres farem servir la ruta normal de la Vall de Chisagües, a més també pujarem a dos cims més de la cresta, la Pequeña Munia i Sierra Morena, la ruta serà d'anada i tornada seguint el mateix camí.

El punt de sortida normal fins fa uns anys era el pàrquing de Pietramula però, d'ença que l'Ajuntament de Bielsa ha fet de pagament el pas per la pista forestal, també ha limitat l'accés de vehicles a Pietramula, on només deixa arribar amb vehicle 4x4, la resta de vehicles s'han de quedar dos km abans, a la Borda Bruned, això far augmentar la durada del recorregut en uns 4km, i uns 200 metres de desnivell positiu.

De totes maneres, una vegada allà, vam veure molts cotxes que no respectaven la prohibició i arribaven fins a Pietramula, això ja és decisió de cada persona................

Comencem a caminar des de la Borda Bruned seguint la pista forestal fins a Pietramula, on la deixem i agafem el corriol que va cap als Ibons de La Munia. és una pujada forta, sense descans, però que et fa guanyar alçada ràpidament i, "quasi" sense donar-te compte et plantes al Collado las Puertas i als Ibons de La Munia, des d'on ja és veu el cim de La Munia.

Petit descans i seguim fins a la Collada de La Munia, on comença la cresta que ens ha de portar al cim, la primera part és una mica caòtica, doncs trobem fitades per tot arreu, però amb tranquil·litat anem trobant els millors passos fins a arribar al punt clau de la pujada, el Pas du Chat o Paso del Gato, una roca llisa, de pocs metres, amb petites fissures on poder posar mans i peus per superar-lo, sense ser difícil no et pots distreure. De totes maneres fa un temps han posat una cadena per poder superar-lo més fàcilment.

Una vegada superat només seguir la cresta, posant mans puntualment, fins al cim de La Munia, des de dalt tenim un panorama fantàstic, sobretot de la meravellosa cara nord del Monte Perdido.

Seguim, sense complicacions remarcables, fins al cim de la Pequeña Munia, on fem una parada un xic més llarga, doncs, la meva filla Alba, arriba al cim 150 en la seva particular aventura de pujar a tots els cims de 3000 metres del Pirineu. Una ampolleta de cava, i unes fotos de més per celebrar el moment.

Tot seguit continuem fins al cim de Sierra Morena, on tenim una visió més ampla del que queda de cresta, i una molt bonica vista de La Munia i el Monte Perdido.

La tornada és desfent tot el camí que hem fet fins ara, així que ens toca donar la volta i tornar a pujar a la Pequeña Munia, La Munia, seguir per la cresta fins al Paso del Gato, Collada de la Munia, Ibones de la Munia, Collado Las Puertas, Petramula i, els llarguísims 😅😅 dos km que ens falten fins al punt de sortida, la Borda Bruned.

Un servidor al cim de La Munia.

Alba, al cim de la pequeña Munia, celebrant els seus 150 cims de 3000 metres.

Imatge al OpenTopoMaps.

Perfil de la ruta. el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Borda Bruned, on s'arriba seguint la pista forestal de Ruego, si tenim un 4x4 podem arribar més amunt, fins a Pietramula, des de la Borda Bruned només està permès el pas a vehicles amb tracció total, com arribar fins a la Borda Bruned
  • Recordatori: La Pista forestal de Ruego és de pagament, s'ha de fer el pagament per via electronica a la pagina web de l'Ajuntament de Bielsa.
  • Track: El podeu baixar del meu Wikiloc.
  • Dificultat: Difícil, pel desnivell i per la distància, a més de que vas molta estona per una cresta d'alta muntanya, per tant, s'ha d'estar acostumat a moure's per aquest tipus de terreny.
  • Material necessari: Roba d'abrigar, calçat adequat, casc (opcional), a més dels indispensables a la motxilla, gps, mapa i brúixola.
  • Distància: 18,4 quilòmetres, si sortim de la Borda Bruned, si pugem fins a Pietramula, es quedaria en uns 4 km menys.
  • Desnivell: 1.840 metres de desnivell positiu acumulat.
  • Alçada mínima: 1.690 metres si sortim de la Borda Bruned, 1.900 metres si sortim de Pietramula.
  • Alçada màxima: 3.132 metres al cim de La Munia.
  • Ruta circular: No, absolutament lineal.
  • Ruta per gossos: Sí, tot i que jo no el vaig portar, ja que considero que no és terreny pels nostres amics peluts.
  • Podeu veure les fotos en gran al meu àlbum de Google Fotos.

El normal seria sortir de  Pietramula, però la prohibició del pas a turismes a partir de la Borda Bruned ens fa dubtar, al final decidim sortir de la Borda Bruned, això afegeix 4 quilòmetres i uns 200 metres de desnivell a la ruta.

Després veurem que molts cotxes "no permesos 😱😱" pugen igualment fins a Pietramula.

És de bon matí, avui no tenim pressa, aquesta nit tornarem a dormir molt a prop d'aquí, això fa que ens agafem el dia amb tranquil·litat i puguem distreu-rens fent fotos 😍.

Arribem a Pietramula, deixem la pista i agafem al marcat corriol que va als Ibons de La Munia.

La pujada és forta, sense contemplacions, però també permet agafar alçada amb rapidesa, al fons el Robiñera, un tresmil pujat fa anys.

Però ven aviat trobem una imatge que distreu la nostra atenció, serà el gran protagonista del dia, la magnífica cara nord del Monte Perdido, tot un plaer visual.

Entran a la cubeta dels Ibons de La Munia.

Al fons La Munia, només passar el pròxim collado de las Puertas, estarem als Ibons de La Munia, a la dreta el camí al Robiñera.

Collado las Puertas, amb el gran cim de La Munia ben present.

Ibon de la Munia.

Bocabadat mirant al Monte Perdido i al Cilindro de Marboré.

Superats els dos ibons,

Pico Blanco en primer terme, al fons el Monte Perdido, el Pico Añisclo i la Punta de las Olas.

Arribant al coll.

Des del coll mirant cap a la cresta a fer tot seguit.

I tota la pujada feta des dels Ibons.

Anem seguint la cresta, molt fàcil de fer i arribem, després de passar sota aquesta gran roca, al punt clau de la pujada, el famós Paso del Gato.

Paso del Gato (Pas du Chat), una gran roca llisa amb fissures on posar mans i peus per superar-lo, tot i des de fa un temps trobem una cadena per fer més fàcil el pas.

Una vegada superat, tenim una gran visió cap a la cara nord del Monte Perdido.

I del Vignemale.

Oscar encara esta superant el pas.

La continuació.

Un petit moment on veiem tot el que hem de fer, el primer cim a la dreta La Munia, la punteta que és veu desprès la Pequeña Munia, al centre de la imatge Sierra Morena.

Últim tram al cim.

Cim de La Munia, al fons el sector del Pic Long-Neouvielle, que visitarem en un parell de dies.

Espectacle visual 😍😍😍

La continuació de la cresta que seguirem després.

Punta de las Olas, Baudrimonts, Esparets, Añisclo, Monte Perdido, Cilindro de Marboré, Marboré, Astazus, Vignemale i els seus "satelits", a sota el Vignemale la petita punta del Pimene, un mirador de primera.

Tot el sector del Monte Perdido, per nosaltres un indret molt especial.

Anem cap a la Petita Munia.

Baixada al coll, una petita pujada, un flanqueig i...........

Ja i som.

A la Pequeña Munia, Alba, que vol pujar a tots els 3000s del Pirineu, arriba al seu 3000 numero 150, i clar, ho hem de celebrar💪💪😍😍

La continuació cap a Sierra Morena.

Posan amb la samarreta de 3000_del_pirineu.

Anem al Sierra Morena, més a prop del que sembla.

Tant a prop que ja hi som 😂😂😂

Foto de cim amb el Vignemale al fons.

I cap a La Munia-Monte Perdido.

Circ de Troumouse.

Foto de grup.

Es hora de tornar.

Pujada a la Pequeña Munia.

Sense parar seguim cap a La Munia.

On hem faig aquesta bonica foto.

Però aquesta es millor 😍😍

Marxem.

La cresta no te dificultats ressenya-bles, només algun pas on posar mans i vigilar.

Amb trams de només caminar.

Baixadeta al pas clau.

Pas du chat, Paso del Gato.  Segurament la cadena facilita bastant superar-lo de baixada.

La parella que m'acompanya amb els ibons al fons.

Parada las Ibons per recuperar forces.

Collado las Puertas.

I tota la llarga baixada que ens queda fins a la Borda Bruned, al fons.

Nova sortida 3000era amb Alba, que continua amb el seu desig de pujar a tots els cims de 3000 metres del Pirineu, i que, avui, ha arribat al seu cim 150 💪💪, ja només li'n queden 67, anims!!!!!