dilluns, 14 d’abril del 2014

Sant Jeroni per la Canal del Gegant Encantat.

Pujada al cim més alt de Montserrat per una Canal que desconeixia i que hem vaig assebentar de la seva existència fa unes setmanes a través del magnific bloc de Posa't les Botes !!  , quan vaig llegir la seva descripció inmediatament vaig pensar que havia de fer-la.
Tot i que ells la cataloguen com una sortida de senderisme-moderat jo afegiria que és millor que si alguna persona vol fer-la, vagi amb molt de compte, no hi ha camí, ni fitades, la pujada per la canal es forta, i trobem un parell de pasos amb molt de pati a la nostra esquerra (oest), quasi millor per gent amb experiència a muntanya i. sobretot, a Montserrat, no és una canal per inexperts.

La ruta no té cap secret, menys la Canal del Gegant Encantat, tot son molt transitats o típics de Montserrat. Jo vaig fer la mateixa ruta que ells, però admet moltes variants. La ruta escollida es Santa Cecilia-Camí de l'Arrel-Canal de la Font de la Llum-PR-C78 direcció Sant Jeroni-Canal del Gegant Encantat-Sant Jeroni-Canal de Sant Jeroni-Santa Cecilia.

Ruta curta de km però amb un desnivell important, per aixó és millor afrontar-la amb una bona forma física.

Foto de cim amb cara de satisfacció després de la dura pujada per la Canal del Gegant Encantat.

El perfil de la ruta, el track esta a WIKILOC

L'imatge al Google Erth.

• Punt de sortida: Monestir de Santa Cecilia, COM ARRIBAR
  • Material necessari: és una ruta curta, amb calçat adequat i alguna cosa per veure i menjar tenim prou, mapa, brúixola i GPS.
  • Altura mínima: 675 metres al Monestir de Santa Cecilia.
  • Altura màxima: 1235 metres al cim de Sant Jeroni, tot i que al GPS marcava 1226 metres.
  • Desnivell positiu: 683 metres.
  • Distància total: 5'2 km.
  • Ruta circular: si.
  • Temps total: 3 hores i 10 minuts, contant minuts.
  • Podeu veure les fotos amb comentaris amb castellà al àlbum de PICASA

Sortim de Santa Cecilia, amb petites boires matinals que cobreixen el Bages.

Després d'uns metres per la carretera trobem el desviament per anar al camí de l'Arrel.

Tenim el camí de baixada a l'esquerra, però nosaltres anem direcció Can Maçana.

Deixem Santa Cecilia abaix.

Aviat arribem al desviament de la Canal de la Font de la Llum, deixem el GR de Can Maçana i pugem per aquest nou camí.

Primer el camí es bo i avancem rapidament, passem la cruïlla a la Font de la Llum (poc més de 5 minuts d'aquí) avui no hi anirem, i seguim pujant.

Entrem a la part més dura d'aquesta Canal, a més l'erosió i las pluges han malmès molt tota aquesta part de la canal, la pujada es fa feixuga.

Portell del Migdia, passem rapidament a l'altra banda i comencem a baixar deixant quasi al moment un desviament a la dreta, és el camí dels Ecos.

Estem de ple a la Canal del Migdia, perdem altura seguint un camí ben marcat.

Fins a arribar al desviament a Sant Jeroni, a l'esquerra, ara seguirem unes marques grogues.

Una visió més ample del desviament, a la dreta segueix la Canal del Migdia.

Un altre cruilla, seguim a l'esquerra, el de la dreta també baixa a la Canal del Migdia.

Roca, corriols, vegetació, una unió perfecta a Montserrat.

Tornem a perdre altura seguint les marques grogues.

I arribem a un indret on el camí es talla amb un profund tall, també i trobem algun arbre caigut, aquí comença la Canal del Gegant Encantat

L'Inici de la canal no esta marcada, atents al GPS si en portem.

buffffff la que m'espera, ni camí, ni fitades, amb una pujada forta.

Aquesta és la tònica de tota la Canal, puja i agafat per on puguis.

Una petita explicació del que segueix al moment de construir aquesta fitada..................................................La faig al punt on, seguint la reSsenya de Posa't les Botes !!, crec que ells surten a la cresta per resSeguirla cap al Gegant Encantat, pujo fins a la cresta i començo a seguir-la, però no tinc clara la continuació, a més l'indret és aeri i jo vaig sol, no veig per on seguir i m'entren els dubtes, torno cap on he fet la fitada pensant abandonar, però quan deixo la cresta veig un pas que d'aquí dalt va cap a la Canal, més amunt d'on he fet la fitada, i com soc un "cap gros" m'hi torno a posar per seguir pujant, com el GPS marca que vaig bé m'animo i  segueixo, una mica més amunt surto al coll del Gegant Encantat i respiro tranquil, estic on volia, i havia d'estar, seguint la ressenya.................................Després, a casa, comprovo la ressenya i les fotos d'ells i veig que la fitada esta ben posada, el camí segueix aquesta cresta, jo no vaig saber trobar la continuació. De totes maneres, si es segueix el meu camí de pujada, s'arriba igualment al coll, per això no he esborrat aquesta equivocació al track del GPS, si alguna persona el segueix que ho tingui en compte, es pot arribar al coll de les dues maneres.

Estic al darrere del Gegant Encantat, al coll del mateix nom.

Segueixo pujant i arribo davant l'ultima dificultat, una petita grimpada sense complicacions, amb molt de pati a la sortida, a la nostra esquerra.

De la sortida aquesta és l'imatge que tenim de la Canal de pujada.

Estem al cor de Montserrat, el Montgros, Roca Plana dels Llamps, Salamandra, Ecos........

A l'altre vessant veiem el que ens falta fins al cim de Sant Jeroni.

I tot la vessant oriental de Montserrat.

El camí a seguir fins a la ruta normal de Sant Jeroni.

Que el tenim a tocar.

Però primer haug de baixar aquesta llastra.

Per sortir a les escales de Sant Jeroni, a tres minuts del cim.

Foto de cim

La llum no es bona per poder veure clarament el sector oriental de Montserrat, però tot i això es veuen les Magdalenas, Flautats, l'Elefant, La Prenyada, etc.......

Però si veiem el Pirineu nevat.

És l'hora de marxar, tot i que tinc l'Albarda Castellana i el Montcau a tocar aquesta vegada soc bon noi i no canvio de plans, he vingut a fer no més Sant Jeroni i no faré res mes jajajaja .

Ermita de Sant Jeroni.

Inici de la Canal de Sant Jeroni, per on baixaré.

La baixada, al començament és per un camí ben fressat.

Amb algun indret on hem de posar les mans.

Però ben aviat es va tornant més feréstec.

Arribem al primer pas equipat, vist de dalt.

I de baix.

També tenim una corda a l'altre costat.

Segon pas equipat, aquest amb un passamà "quitamiedos".

Tota la canal de baixada.

Deixem la canal per un corriol a l'esquerra.

Font de la Teula.

Arribem al final de la canal i seguim cap a Santa Cecilia.

Que le tenim quasi a tocar.

I al cap de pocs minuts arribem al punt de sortida i final d'aquesta magnifica matinal a Montserrat.

1. Hola Miquel!!!
    He trobat el teu bloc gràcies a Wikiloc que he vist aquesta sortida. No he trobat cap email de contacte, si no, ho hagués fet privadament.
    Com molt bé has posat, nosaltres cataloguem aquesta sortida com a grimpada-senderisme moderat. La veritat és que és difícil de saber la dificultat de totes les sortides. Nosaltres ens hem posat unes marques i a partir d'aquí posem la dificultat. Les nostres marques són, com a grimpada, la canal del Cavall Bernat, catalogada com a difícil. A partir d'aquí puntuem les grimpades. I com a senderisme l'alta muntanya la puntuem com a difícil. Tot i així, a vegades costa de posar-nos d'acord de quin nivell posar a la sortida.
    Per això aquesta sortida, que està en un entremig de senderisme i grimpada, no la vam posar com a difícil. I si puges estrictament per la canal del Gegant Encantat (sense fer crestes) llavors encara més motiu per posar moderat.
    Les crestes tenen algun pas una mica aeri, però des d'elles veus unes vistes...

Ens agrada molt que utilitzis i difonguis el nostre bloc, senyal de que agrada i fa servei, que per això el vam intentar fer.

Que tinguis unes molt bones caminades i que, qui sap, potser algun dia puguem coincidir per Montserrat.

Jaume, de Posa't les botes!!

2. Hola Jaume, gracies per la visita i pel comentari sobre el e-mail, un altre cosa a millorar al meu bloc.

La graduació de dificultat d'una ruta és molt complicada perque també depen de com es mogui la persona que la fa, jo no tinc cap dubte de que vosaltres la vau catalogar d'una manera molt adient a la vostra manera de fer les sortides, si el meu comentari sobre aixó no a sigut gaire adient al vostre parer ho sento molt, no era la meva intenció.

Jo la posso com a dificil pel mateix, Montserrat la tinc a prop de casa i quan puc faig una escapada i com normalment hi vaig sol, per aquest motiu miro de que quedi constancia de la dificultat de les rutes segons la meva manera de veure-les.
    Possiblement si haguès anat amb més gent la visió de la pujada per la Canal haguès estat diferent, però veurem allà dintre sol i no veure clara la sortida va fer que penses en posar-la com a difícil, segurament si ara hi tornés cambiaria la meva manera de veure la pujada de la Canal.

I el vostre blog el segueixo sempre, ja fa molt de temps, de fet ja hauràs vist que hi tinc un enllaç al meu bloc, i aixó es perque penso que esteu fent un treball magnífic per difondre tots els racons de Montserrat, a més de la resta de sortides que publiqueu.

A veure si algun día tenim sort i ens creuem per Montserrat.

salu2

3. Tranquil, no passa res. Cadascú té una visió diferent de les coses, i a vegades lo que per un és fàcil per l'altre és complicat i al revés. Amb això no hi podem fer res.

4. Hem fet la canal de Sant Jeroni, pero de la del Gegant Encantat no en sabiem res.
    La teva resenya i la del blog "Posa't les botes" ha estat tota una descoberta...
    Ens apuntem aquest itinerari a la llista de pendents
    Aprotiem per felicitar-te pel blog, esta molt i molt bé
    Una abraçada
    Encarna i Enric (EniEn)

1. Hola Enric, gracies per la visita, i si vas a fer la Canal del Gegant Encantat segueix la resenya de Posa't les botes" esta molt millor explicada que la meva, i no s'emboliquen al mig de la Canal com vaig fer jo.