diumenge, 2 d’abril del 2023

Tuca del Frontonet.

Descripció del recorregut.

Quedo amb en Carles Danon De punta a punta  per pujar al Pic d'Estos per la Vall de Literola, però un seguit de petits entrebancs fa que anem molt tard, i al petit cim previ, la Tuca del Frontonet, acabem la sortida.

Jo, al Pic d'Estos, ja l'havia pujat fa anys amb el company José Anguita i tenia ganes de repetir-lo, per al Carles era el primer cop, a més feia anys que no feia una hivernal, i volia treure les teranyines dels seus estris d'hivern.

En Carles puja el dia abans, per tant quedem a l'aparcament de Literola de bon matí, però un malentés fa que no ens trobem fins a quasi les nou del matí, fet que fa que comencem a caminar molt tard, massa, sobretot ara a l'hivern.

La pujada no té cap secret, es deixa el cotxe a la carretera que va de Benasque a l'Hospital de Benasque,  en creuar el Barranc de Literola trobem un aparcament a la dreta, i el corriol d'accés a l'esquerra.

A partir d'aquí s'ha de seguir el Barranc de Literola fins a arribar a la Cabanya/refugi lliure de Literola. Un cop allà seguim un tram més pujant pel costat del barranc fins a creuar-lo i acabar arribant, per una gran pala de neu, a la collada del Frontonet, d'aquí al cim són pocs minuts, ja que el tenim a tocar.

Al cim un gran panorama, especialment de la Vall d'Estos, i els seus 3000s, a més d'una bonica visió del "Rei dels Pirineus", l'Aneto, i del seu accés per la Canal Estasen.

Al costat, a tocar, tenim el nostre objectiu principal, però he arribat fins aquí tot sol, en Carles ha tingut problemes al genoll i s'ha quedat a la Cabanya de Literola, si a aquest entrebanc li sumem que ja hem començat tard la sortida, fa que em plantegi deixar la ruta aquí, anar i tornar al Pic d'Estos em podria representar un mimin d'una hora més, fet que fària que la baixada la féssim a unes hores no gaire adequades per a ser hivern, així que toca plegar i fer mitja volta.

La baixada la farem pel mateix camí de pujada, Cim-coll- creuar Barranc- Cabanya de Literola-Barranc de Literola-Aparcament.

D'aquí a Benasque  a gaudir d'un bon àpat i fer-la petar una bona estona.

Tuca del Frontonet al davant i Pic d'Estos al fons.

Imatge de la ruta al TopoPirineos.

Perfil del recorregut, el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: a la Carretera del poble de  Benasque a l'Hospital de Benasque, només creuar el Barranc de Literola, com arribar.
  • Dificultat: Moderada, tot i ser un recorregut fàcil, en ser hivern, sempre hem de tenir mes cura  a les nostres sortides.
  • Material necessari: crampons, raquetes, piolet, casc (opcional) i roba d'abrigar, a més dels que sempre han d'anar a la motxilla, mapa, brúixola i gps.
  • Track: El podeu baixar d'aquí.
  • Altura mínima: 1.610 metres a l'aparcament.
  • Altura màxima: 2.421 metres a la Tuca del Frontonet, tot i que al GPS marca 2.427 metres.
  • Distància: 9,6 quilòmetres.
  • Ruta circular: No, totalment lineal.
  • Ruta per gossos: Sí, cap problema, tot i que jo no la vaig portar aquest dia.
  • Podeu veure les fotos en format més gran al meu àlbum de Google Fotos.

Només començar la pujada ja tenim el que hem vingut a trepitjar, la neu.

En Carles sembla que va content, aixó de la neu feia temps que no entrava als seus plans.

Mirant al darrere.

Tot i que trobem neu des de bon començament la veritat que la quantitat es molt minsa

De tant en tant fins i tot semblo un muntanyenc 😎😂.

Vall de Literola.

Una mica mes amunt ja es veu la Cabanya de Literola i el coll que hem d'assolir.

Desviament per anar al Perdiguero per aquesta vessant.

Pontet per salvar el torrent, en altres èpoques ni es veu, ja que la neu el tapa.

Aquí està el meu company.

Cabanya de Literola.

Aprofito mentre arriba el Carles per a fer-me una "selfie".

Arriba Carles i fem una parada per fer un most i replantejar la sortida, en Carles no va bé, li molesta el genoll i cada cop que s'enfosa té dolor, ens ha costat més temps del normal arribar aquí, més el retard en la sortida a 'inici fa que anem més tard del que seria normal. Carles decideix abandonar, i després de parlar amb mi decidim que jo segueixi fins a la Tuca del Frontonet, i ell m'esperaria a la cabanya fent una migdiada, abandonant l'idea original de pujar al Pic d'Estos. Així que, sense perdre temps, surto pitant cap amunt.

Surto tan despresa que no segueixo la direcció correcta, i tiro torrent amunt com si anés a les Fites del Peyreguet. no passa res, ja que només he de trobar un punt per creuar el torrent i anar cap a la Tuca del Frontonet.

Mentre vaig mirant per on creuar el torrent segueixo les petjades que van a les Fites.

Aquí crec que és bon punt, de fet no m'he distanciat gaire del meu objectiu, al fons es veu el coll on he d'anar.

Un cop creuat el torrent només queda pujar per una ampla pala de neu.

Perdigueret i  Perdiguero.

Ja soc al coll, mirant cap al Perdigueret.

Sector Ixeia-Perramo-Batiselles.

La continuació cap al cim de la Tuca del Frontonet.

Arribant al cim, amb el Pic d'Estos, o Tuca Dalliu al fons.

Sector Posets a l'esquerre, al centre Veteranos-Gemelos, a la dreta Gourgs Blancs.

Seil de la Baqo a l'esquerra, el Perdiguero al mig, a la seva dreta treu el nas la Cresta de Literola.
I si els posem tots junts trobem tot un espectacle visual, tot un paradís de cims de 3000 metres amb la Vall d'Estos a sota: Eriste N, Forquetas, Dent de Llardana, Posets, Pics de La Paul, Veteranos, a més treuen el nas La Munia i el Troumuse, Punta del Sabre, Gran Bachimala i part de la seva cresta, Clarabides, Lourde Rochebable, Torre Armengoud, Seil de la Baqo, els dos Pics del Portillon, els tres cims del Perdiguero i acaba amb un tros de la cresta de Literola, quin goig !!!!! (tot tret del PeakFinder)

A l'altre vessant també es veu part del sector de l'Aneto, però més limitat,

Aneto-Maldito.

La Vall de Literola, es veu la Cabanya on està en Carles.

Aquí el teniu.

Després de comprovar horaris veig que si vaig fins al Pic d'Estos és farà molt tard, a més que l'espera d'en Carles serà molt llarga, així que, tal com havia parlat amb el Carles quan ens hem separat, aquí acaba la sortida d'avuí................ em faig una autofoto i giro cua.

Tornant al coll.

A l'esquerra es veu part del sector Cerles-Castanesa.

Ja soc al coll, ara tot cap a baix.

Petjades..........les meves 😅

Autofoto.

Acabo baixant pel mateix punt per on he pujat, la veritat es que he anat força bé.

Vall de Literola, amb el sector del Pic d'Alba al mig.

Retrobament.

"Postureo" 😂😂

Baixar amb aquestes vistes es tot un plaer.

Fi de ruta, bé, fi no, ara toca fer-la petar amb uns birres al davant 😂😂