dilluns, 19 d’agost del 2024

Pic de Troumouse pel Portiello d'o Consello Royo. (nova via d'accés):

Ruta del 26/08/2024

Descripció del Recorregut.

Fa un any vaig veure un reportatge d'una nova via d'accés al Pic de Tromouse , com em va semblar força interessant, i a més, aquest cim encara no l'havia pujat, hem vaig guardar aquest reportatge i el track de la gent que el va fer. La idea era fer-lo el més aviat possible, abans que ja fos massa "humanitzat", i perquè m'agraden aquest tipus de recorreguts, un xic forà de l'habitual, on no tens ni camí, ni marques, ni tan sols fitades, ja qué només se'n veuen 4 de contades en tot el recorregut.

A finals de juliol, dins de la setmana de vacances que ens guardem Alba i jo per fer alta muntanya li explico a ella i diu que endavant, que té molt bona pinta, així que, dit i fet, el penúltim dia de les vacances plegats ens plantem a Petramula.

Per arribar a Petramula per la pista de Ruego s'ha de treure un ticket (3 euros) a l'Ajuntament de Bielsa, només està permès arribar fins a la Borda Bruned a vehicles normals, i fins a Petramula en vehicles 4x4.

Sortim de Petramula seguint la ruta normal als Ibons de La Munia i al Pic de La Munia, cim més visitat d'aquestes contrades. Un cop als ibons, continuem pujant pel marcat corriol fins als 2.750 metres (aprox), trobem una fitada sobre un roc que marca el punt, aquí comença el terreny sense camí i sense marcar, així que girem a la dreta direcció a, l'evident, Collada de Robiñera. Bé, el coll queda un xic més a la dreta, de fet sortim més amunt del coll.

Anem pujant per allà on ens sembli millor fins a arribar al Coll, allà el panorama que tenim és per desanimar a qualsevol, una gran diagonal en baixada suau plena de rocs que ens farà suar de valent avançar. Mentre anem avançant, sempre fent una diagonal cap a l'esquerre se'ns va obrint el Portiello d'o Consello Royo, amb la Canal que hem de remuntar per superar-lo.

Una vegada al Portiello tenim un nou panorama desolador, un terreny trencat, trencat, que fa difícil avançar, després de perdre uns metres tenim al davant una altra diagonal, per sort sense grans blocs, primer en suau pujada, i després amb la pujada més feixuga del dia, per un terreny molt trencat, que fa que facis dos passes endavant i un endarrere.

Arribats a la paret final, només hem de seguir la pujada fins a la cresta, anant per on ens sembli millor, sempre decantant-nos a la dreta, per evitar la paret del Troumouse.

Sortim a la cresta i girem a l'esquerre, tenim al cim a tocar, només seguir la fàcil cresta fins a arribar al punt més alt del Pic de Troumouse.

Al cim un panorama brutal de la Vall de Barrosa, els ibons de Barroude, els cims del Neouvielle, de Gavarnie-Ordesa, del més proper Pic de La Munia, o dels més llunyans Vignemale, Gran Facha, Balaitous, a més del cim de Sierra Morena, que el tenim a tocar pel seu vessant més complicat.

Si es vol es pot fer la part final de la cresta de Tromouse fins al Pic Heid, de fet era la nostra idea, però jo no estava bè, he arribat molt fatigat fins aquí, i no considerem viable seguir per la cresta en aquest estat.

Després d'estar una estona al cim retornem pel mateix camí, sense cap complicació, tret del llarg que és fa (almenys a mi) la pujadeta fins al Coll del Robiñera.

La diagonal que s'ha de fer, des del Portiello d'o Consello Royo, fins a la base del cim del Tromouse.

Imatge de la ruta al Open Topo Maps.

Perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Aparcament de Pietramula, o si no hi podem arribar,  podem deixar el coche a la Borda Bruned, a les hores hem d'afegir uns 4km i uns 200 metres de desnivell a la ruta, com arribar.
  • Recordatori: La pista forestal de Ruego és de pagament, són 3 euros a pagar, via internet, a l'Ajuntament de Bielsa.
  • Track: El podeu baixar d'aquest enllaç.
  • Material necessari: calçat i roba d'abrigar, passarem per un terreny molt inhòspit, millor anar preparats, casc, gps, mapa i brúixola.
  • Dificultat: Difícil, desnivell i distància, més terreny poc freqüentat em fan donar-li aquesta graduació.
  • Distància: 15,5 quilòmetres.
  • Desnivell positiu acumulat: 1.460 metres.
  • Alçada mínima: 1.925 metres a Pietramula.
  • Alçada màxima: 3.083 metres al cim del Troumouse.
  • Ruta circular: No, completament lineal.
  • Ruta per gossos: els podem portar, tot i que no és un terreny adient per a ells.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos.

Sortim amb les primeres llums del dia.

El sol comença a il·luminar els cims del Circ de Pineta.

Tot un espectacle.

Estic embadalit.

I no es per menys, el Monte Perdido te una atracció especial.

Entrem al circ dels Ibons de La Munia, amb el Robiñera al fons.

Només girar cap als Ibons veiem La Munia al fons.

Ibons de La Munia.

Monte Perdido i Cilindro de Marborè.

Continuem pujant seguin la ruta que va al cim de La Munia.

Anem agafant alçada i veiem els dos ibons de La Munia.

Anem sols i de cop, veiem uns ulls que ens observen, era el més valent 😍😍 d'un ramat bastant gran.

Arribem al punt clau, aproximadament a uns 2.750 metres, per desviar-nos de la ruta al cim de La Munia, al fons veiem el Coll de La Munia, i a l'esquerre tenim la fitada que ens ha de servir d'orientació per deixar aquesta ruta i girar a la dreta, cap al Coll del Robiñera.

El terreny canvia per complet, de seguir un corriol ben marcat, a continuar sense camí, ni marca, ni fitada, i per un terreny molt trencat.

Al fons el Coll del Robiñera, passarem per uns rocs a sobre de la congesta de neu.

Coll i cim del Robiñera. Bé, de fet, el Coll queda més a prop del Robiñera, realment sortim més amunt del coll.

Ara toca perdre una mica d'alçada i fer una diagonal, lleugerament cap a l'esquerre, direcció al Portiello d'o Consello Royo, que és la punta negra que es veu al mig de la foto. A més no té pèrdua, sempre hem d'anar seguint la paret de La Munia, que ens queda a l'esquerre.

De més a prop.

Pujada al Portiello.

Des del Portiello d'o Consello Royo veiem el que ens queda fins al cim, una diagonal en pujada fins a la base del Tromouse, que és el cim del fons de la foto, anirem a parar, més o menys, per sobre de la congesta del fons a la dreta.

Ara bé el tram més feixuc del dia, remuntar tota aquesta pala per un terreny molt trencat.

Ja som  a la base, Alba no perd el temps, tira amunt per guanyar la cresta.

En general es terreny fàcil, només posar les mans alguna vegada.

Comprovant tot el terreny pel que hem vingut.

Ja sortim a la cresta, i ja veiem el cim.

Lacs de Barroude.

El que ens queda fins al cim.

I un cop al cim, l'espectacle visual és immens.

Una més 😎

Vignemale, Tapou.Milleu, Gran Facha, Balaitous, etc, etc.

Pic Long, Neouvielle, Campbeil, Estaragne. I la cresta que porta fins al Heid, que volíem fer, però que avui no serà, he arribat molt cansat fins aquí, i no estic en condicions de fer una anada-tornada per aquest terreny.

Lacs de Barroude des del cim.

Quan comencem a baixar s'aixeca la boira, tenim un petit risc de tempesta, així que igual hem fet bé en donar-nos la volta i no anar fins al Heid.

Baixant amb precaució, és terreny inhòspit.

No es veu res, sort del GPS.

Per sort, als cap de pocs minuts, la boira acaba aixecant-se.

Sort de les congestes de neu, que fan més fàcil la progressió per aquest terreny.

Arribant al Portiello d'o Consello Royo.

Des del Portiello una mirada al darrere.

Baixant per l'altre vessant.

I tornant al terreny pestos.

Una familia d'Isards.

El Robiñera.

Ens tornen a vigilar, hem trencat la seva tranquil·litat, ja que per aquests indrets no i venia ningú.

No se que he tocat a la cámara de fotos 😱😭, som dalt del coll del Robiñera.

Baixant cap a recuperar el camí de La Munia.

Retrobem el corriol principal.

Tocant, tocant recupero la normalitat fotográfica 😎. De tornada als Ibons de La Munia.

Al costat dels ibons.

El tram de sortida dels ibons.

I la forta baixada cap a Pietramula.

Allà baix tenim el cotxe.

Pietramula.

Fi d'una ruta espectacular, solitària, amb unes vistes extraordinàries, en definitiva, una ruta per gaudir plenament de l'alta muntanya.

1. ¡Hola Miquel!
    Gracias por compartir la actividad.
    No la conocía y me la apunto.
    ¡Que vaya bueno!

1. Hola Mariano, cuanto tiempo !!!!!. Te gustara, estoy seguro, cualquier duda ya sabes donde estoy, un abrazo.

2. Molt bon reportatge, per una millor sortida! Molt bona ruta.

1. Hola Xavi, només veure-la ja vaig pensar en fer-la, a la primera ocasió que he tingut feta. I no ha decepcionat, una molt bona ruta.