dilluns, 24 d’agost del 2020

Pics de Perafita i de Monturull des de Les Pollineres.

Descripció del recorregut.

Com cada any per vacances tinc planejat fer algun cim de 3000 metres amb la meva filla Alba, que té obsessió amb els cims que superen aquest xifra. Però aquest any diu que està curta de forma, que necessita fer alguna cosa més suau per anar escalfant les cames.

Li comento de fer la circular Perafita-Monturull perquè té una distància normal i un desnivell interessant, amb pujades i baixades que fan treballar a tots els músculs de les cames. Així que anem a fer una de les rutes  més clàssiques del sector de la Tosa Plana i del Pirineu oriental.

Sortim de l'Area Recreativa de Les Pollineres i agafem el marcat camí que ens porta al Refugi dels Estanys de la Pera, un cop superat el refugi seguim pel GR fins al Coll de Perafita, d'aquí al cim s'arriba molt ràpidament.

Al cim albirem les muntanyes andorranes, també tot el sector de la Tosa Plana de Lles el tenim a tocar, a més de les emblemàtiques Maladetas o Pica d'Estats.

Després de les fotos de rigor seguim la ruta baixant al Coll de Claror, on tenim un escapatoria cap a l'estany Gran de la Pera, i comencem la pujada al Munturull. Una pujada una mica més distreta que la del Perafita, amb algun tram on hem de buscar els millors pasos, però res que signifiqui cap dificultat ressenya-ble.

Un cop al cim les vistes són molt similars de las del Perafita, 4 fotos i seguim ruta. Ara baixarem, seguint l'ample carena, que davalla suaument direcció sud que passant pel Coll del Monturull arriba fins a una cota secundària (2661 metres, segons TopoPirineos) on, fent un gir cap a l'esquerra segueix una diagonal fins a la Bassa de Claror, aquí parem a fer un llarg descans.

Després de la parada seguim baixant, per un marcat clot, direcció als Estanys de la Pera. Però decidim no apropar-nos a l'estany Gran de la Pera, perqué es veu ple de gent i, com ja hem estat molts cops, no volem trencar la més que agradable tranquil·litat que hem tingut durant la ruta.

Així que baixem una mica més pel corriol que seguíem fins ara i sortim a la pista forestal molt a prop de l'estany Petit, fem foto i ja només ens queda seguir el marcat camí pel qual hem pujat aquest matí.

Cim del Perafita amb el Monturull al fons.

Perfil de la ruta, el track al meu wikiloc.

• Punt de sortida: Àrea Recreativa de Les Pollineres, on s'arriba per pista forestal des de l'estació d'esquí d'Arànser o de la de Cap de Rec. Jo recomano fer-ho per Cap de Rec, potser es més llarg però la pista es troba en millors condicions que per Arànser, com arribar.
  • Track: el teniu al meu Wikiloc.
  • Dificultat tècnica: fàcil, no trobarem cap punt difícil, només en la pujada al Monturull haurem de posar les mans en un parell de punts.
  • Material necessari: Sense neu es una ruta fàcil, no necessitem res especial tret del indispensable mapa, brúixola i GPS.
  • Alçada mínima: 2.135 metres a l'Àrea Recreativa de Les Pollineres.
  • Alçada màxima: 2.761 metres al cim del Monturull.
  • Desnivell positiu acumulat: 1007 metres segons el perfil de la ruta, però al Google Earth surt 860 metres, crec que el desnivell real és aquest últim, almenys és molt similar a altres tracks del Wikiloc.
  • Distancia: 10,3 quilòmetres.
  • Ruta circular: Quasi completament, només un tram del començament no ho es.
  • Ruta per gossos: SI, cap problema.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos.

Área Recreativa de Les Pollineres.

El camí es ample i ben fressat.

Ben aviat albirem el nostre primer objectiu, el Perafita.

La cascada més fotografiada d'aquestes contrades, tot i que avui porta poca aigua.

Sortim a la pista forestal molt a prop de l'estany petit de la Pera però que, quasi al moment, la deixem per seguir el fressat camí que porta al refugi dels Estanys de la Pera.
Refugi dels Estanys de la Pera.

Passat el refugi ja veiem el coll de Perafita.

A mitat de pujada  al coll miren cap al darrere, al fons es veu la carena per on baixarem.

Coll de Perafita.
El sector de la Pica d'Estats des del Coll.
El que ens queda fins al cim.
Pic de Perafita, al fons el Monturull.
Panoràmica cap a l'oest.
I aquesta cap a les muntanyes andorranas i el sector de la Pica d'Estats.
Pic Alt del Griu, pujat aquest hivern.
Un xic mes amplia.
Anem cap al Monturull.
Arribant al coll.

Del coll tenim aquesta imatge de la vall de Claror.
I aquesta del vessant de Perafita.

Pujant al Monturull amb el Perafita darrera.
Un cop començada la pujada trobem un parell de punts on hem de posar les mans, però res important.
Ultima pala.

Cim del Monturull.
Tenim vistes molt similars, aquí la Pica d'Estats.
Serra del Sirvent, Tosal Bovinar i la continuació cap a la Tosa Plana de Lles, a l'esquerra les muntanyes que tanquen la Vall de Madriu per Andorra i, al fons, els cims del sector del Pas de la Casa a Andorra.
Tota la carena, anomenada Serra Airosa, que hem de seguir per baixar, al petit llom del fons és un cim secundari anomenat Pic del Coll de la Barra, i és per on abandonarem la carena.
Ja hi som.
Monturull i Perafita.

L'estany superior de la Pera, ja hi hem estat molts cops, per aixó, avui no i passarem, tot i que el tindrem a tocar.
La fitada que marca la baixada.
Baixada directa a la Bassa de Claror.
Basa de Claror, aquí farem una bona parada, ens ho hem guanyat.

Un cop descansats seguim la baixada, directa cap a l'estany petit.
Aproximadament aquí, si girem a l'esquerra, podem anar a l'estany Gran de la Pera, nosaltres seguim tot recte.
Baixada a la pista.

Estany petit i Pic de Perafita.
Ara ja som al mateix camí pel que hem pujat, només hem de desfer el caminat pel matí.
Per arribar al pàrquing i acabar la ruta d'avui.
Una ruta clàssica que es perfecta per una matinal amb poc temps o, com va ser el nostre cas, escalfar les cames per futurs i molt propers objectius.