dijous, 9 de desembre del 2021

Lo Port: Barrancs d'Orió, Barretes i del Lloret (i els seus Escarrisons).

Descripció del recorregut.

Intensa, salvaje, aventurera, exigente, bellisima, son algunos de los adjetivos apropiados para describir la ruta que hemos realizado por los impresionantes Barrancos de Orió y Barretes.

Aquesta és la descripció que fa l'amic Angel Salom al seu bloc sobre la ruta que hem fet pels Barrancs de l'Orió i del Lloret, i no puc més que donar-li tota la raó, una ruta feréstec però encisadora, un espectacle de la natura, Lo Port en estat pur.

Nova sortida del Bicolor Team, i ja en portem unes quantes: Serres de Milany i dels Bufadors, Sobrepuny des de ViladaIntegral a Montserrat, Integral al Montseny, Els Ports: La Fageda del Retaule, Descobrint el Montsant, Serra de Cardo. Som un grup d'amics, de diferents indrets, que fa anys que ens vam conèixer i que compartim la passió per la natura, intentem fer un KDD a l'any, tot i que és molt difícil poder trobar-nos tots, aquest any hem trobat a faltar als amics Àngel, Pep i Jose Luis.

A part de conèixer els dos barrancs la ruta té l'al·licient de passar per dos Escarrissons. Un escarrissó era un pas per una canal de difícil accés que feien servir els antics llenyataires per arribar a la part alta d'aquestes contrades, per poder fer-ho feien servir troncs posats de forma que podien superar la part més complicada d'aquestes canals. Avui passarem pels Escarrisons de Borosa i de Barretes.

Difícil fer una descripció de la ruta, potser posant els punts més importants de pas podreu tenir una idea de com és el recorregut de la mateixa:Barranc del Lloret-Bufadors-Escarrisó de Borosa-Coll dels Morralets- Coll de la Roca del Migdia-Barranc d'Orió-Pont Foradat-Barranc de Barretes-Escarrissó de Barretes, Planets d'Orió-Clot de l'Hospital-Pista de Lloret-Coll Ventós-Mas Cansalader-Barranc de Lloret.

El primer tram fins al Coll dels Morralets és un camí ben fressat i marcat, després, fins al Coll de la Roca del Migdia no està tan marcat, però és de fàcil seguir, a partir d'aquí el camí es més perdedor, hem d'estar molt atents a la pintura vermella amb la qual està marcada la ruta, sortir-nos de la ruta pot ser perillós, són dos barrancs molt feréstecs, el desviament al Forat d'Orió no està marcat, hem d'estar atents quan l'albirem, entre els pins, al passar per sota. De tornada al camí la tónica és la mateixa, camí poc marcat, atents a les marques, el dia que i vam estar hi havien dues persones netejant part del camí a títol personal, des d'aquí donar les gràcies a tots dos per la feina que fan. Un cop al Clot de l'Hospital sortim a la pista del Lloret, aquí ja tot és baixada, per pisa forestal fins al Coll Ventós, per corriol, ben marcat fins al Mas Cansalader i per pista fins a l'aparcament.

Forat de l'Orió, un dels punts més impactants de la ruta.

Imatge al Open TopoMaps.

Imatge al GoogleEarth.

Perfil de la ruta (un pel estrany, suposo que per la poca cobertura), el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: De Mas de Barberans agafem la TV-3421 direcció Tortosa, als pocs quilometres i trobem una desviació a l'esquerra al Barranc del Lloret, és una pista estreta fins a l'Aparcament del Barranc del Lloret, Com arribar.
  • Dificultat: Molt difícil, no perquè tingui cap pas tècnic, sino perquè es una ruta molt feréstec, per camins poc marcats, s'ha d'anar amb molta cura.
  • Material necessari: Un bon calçat i aigua són necessaris, a més dels indispensables, mapa, brúixola i GPS.
  • Track: el podeu baixar d'aquí.
  • Alçada màxima: Es difícil marcar un punt més alt, ja que vas molta estona pujant i baixant contínuament, segons el programa Perfils és al Collet de la Roca del Migdia.
  • Alçada mínima: 187 metres a l'aparcament del Barranc del Lloret.
  • Desnivell Positiu: Segons el programa Perfils es de 2.000 metres, però no hi feu cas, sòn menys, aproximadament uns 1.200 metres, segons diferents tracks consultats.
  • Distància total: 13,7 quilòmetres.
  • Ruta circular: Sí, completament.
  • Ruta per gossos: Tot i que amb un bon arnes es podria passar pels escarrisons, no crec que sigui una ruta adequada pels nostres peluts, millor deixar-los a casa.
  • Podeu veure les fotos al meu álbum de Google Fotos.

Barranc del Lloret, punt on deixem el cotxe, marxem per la dreta i tornarem per l'esquerra, al fons, a la dreta, tota la pujada fins al Coll dels Morralets.

Creuem el Pont.

Cap als Bufadors.

Els Bufadors, un naixement d'aigua, avui sec.

Deixem el camí a la Cova Pintada i comencem a remuntar cap al Escarrissó de Borosa.

Pujada per un entorn espectacular.

Sense descans, tot amunt.

Coses de la natura, una figuera aquí dalt.

Anant amb grup s'ha d'anar parant per fer un reagrupament, a mida que arribem ens anem enumerant 😂😂😂.

Poc després entrem a una canal que dona pas a l'indret que estan mirant els meus companys.

L'escarrisó de Borosa.

Anem amunt.

Aquests ja son dalt, falto jo.

Foto de grup.

Sortida de l'escarrisó.

Qualsevol punt és bo per fer una parada i una foto, el paisatge que ens envolta és tot un espectacle.

Arribant al Coll dels Morralets.

Busquem protegir-nos del fort vent que fa sota aquesta pared de roca.

Intento pujar a un  punt per fer una foto artística, però el vent m'ho acaba desaconsellant, era perillós. Al fons, esvelta, altiva és veu l'Airosa.

Seguim ruta, amb el Mont Caro ben a prop.

Ara si, ara no hem de perdre les marques vermelles, sempre atents.

Agafem el camí al Barranc del Lloret, poc marcat, però fàcil de seguir.

Al centre de la imatge el punt on hem fet la paradeta a recuperar forces.

El camí va per sobre de la Roca del Migdia.

Mirada al darrera.

Al fons el Mont Caro.

Collet de la Roca del Migdia, punt on podem veure tot el Barranc de l'Orió, per on segueix la ruta.

Barranc de l'Orió des del Collet. Hem de donar la volta sencera al barranc, terreny feréstec i feixuc de fer.

Continuació del barranc, una maravella.

Al fons un dels punts més interessants de la ruta, el Forat d'Orió. Ens queda una bona estona per poder passar-hi.

Som-hi !!!!!.

Curiositats de la natura.

Nou reagrupament.

Just a sobre de les mans d'en Jose el Collet de la Roca del Migdia.

Seguim.

Camí difícil de seguir, hem d'anar molt atents.

Amunt, i a vall, bona manera de portar les cames escalfades.

Sempre atents a les marques.

Barranc de l'Orió i collet de la Roca del Migdia.

Nova parada de reagrupament.

Ja som a prop del Forat de l'Orió, ara el camí és més tancat, més difícil de seguir.

Sortim del camí principal per apropar-nos al Forat, aquesta imatge és per la part del barranc.

I aquesta per l'altra vessant.

Foto sota l'arc del Forat de l'Orió.

Tornem al camí principal i ara bé una curta, però feixuga pujada, últimament han posat cordes per ajudar-nos a pujar-la.

Si no fos per la corda suariem de valent per pujar.

Poc després parem a fer un most.

I seguim ruta endinsant-nos pel barranc de Barretes.

Escarrissó de Barretes.

Part final, fa poc temps l'han posat nou perqué l'antic començava a ser perillós de baixar.

Foto de grup al Esacarrissó de Barretes.

Lo Port en estat pur, a la canal de l'esquerra és on està l'Escarrissó de Barretes.

Roca del Migdia, Portell del Migdia i Barranc de l'Orio.

Un altra imatge des de l'entrada als Planets de l'Orió.

Superant els Planets de l'Orió.

Sortim al Clot de l'Hospital, i agafem la pista del Barranc del Lloret, a aquesta pedra està escrit l'entrada a la ruta per aquesta vessant.

Ara toca una llarga baixada per pista forestal, combinant amb algun corriol.

Tots a fotografiar !!!!!!.

El resultat !!!!!.

Últimes llums arribant al Mas Cansalader, ja queda molt poc per tornar al pàrquing del Barranc del Lloret i donar per acabada la ruta d'avui.

Bé, per acabada la donem al voltant d'una taula, com ha de ser.

Lo Port és màgia, és un espectacle de la natura, i la ruta que hem fet avui és un exemple, d'aquelles que no vols que acabin, i si és amb la companyia que he tingut avui encara més, com sempre ha sigut tot un plaer fer una ruta amb aquests "bicoleros", i tornarem.

1. Brutal !!!!!! Magnífiques fotos i comentaris Miguel. Sóc una enamorada dels Ports de Besseit. Aquesta tardor vàrem anar a visitar el "Pare Faig", la fageda més meridional d'Europa, segons em varen dir. Sempre amb ganes de tornar als Ports i continuar descobrint els seus racons. Salut i cames !!!

1. Hola Gemma, moltes gracies pel comentari. A mi també m'agraden molt els Ports, llastima que i vaig molt poc, miro més cap al Pirineu. A veure si i baixo més sovint.