dimecres, 12 d’abril del 2023

Sant Salvador de les Espases i els turons que l'envolten, 14 turons.

Descripció del recorregut.

Sant Salvador de les Espases, i els seus voltants, és un indret on vaig molt sovint, a fer matinals dominicals, per entrenar o simplement per passar un mati per aquelles contrades.

Fa uns mesos, veient un reportatge d'un gran coneixedor d'aquells indrets, en Josep A Pallàs Puig, que al seu bloc hi té una sortida que va fer molt semblant, amb el punt inici des de l'Aeri de Montserrat,  que ell anomena 13 Turons, però la seva era bastant lineal, i a mi m'agrada fer les rutes més circulars, sempre que sigui possible.

Parlant per la web amb ell sobre la seva sortida és quan va sortir la idea de fer aquesta, intentant fer-la més circular, del tot és impossible, jaqué hi han turons que és inevitable haver de fer una anada i tornada, a més, he afegit algun tram diferent.

La llàstima és que no vam poder fer la ruta tal com la vam idear amb el meu company Josan, ja que, al voler fer-la un diumenge al matí, per anar a dinar a casa, vam acabar anant molt justets de temps, i la part final, junt amb l'inici, la més distreta, la vam acabar fent diferent de la ideada en un principi, cosa que ens va deixar un petit regust de tenir la feina inacabada 😎.

Com es tracta d'unes contrades amb molts camins i pistes, la ruta permet moltes variants, i molts punts on començar-la, Olesa de Montserrat, La Puda (el meu inici), l'Aeri de Montserrat, Monistrol de Montserrat o Vacarisses, són punts on es pot començar, a més de les dades tècniques, intentaré fer cinc cèntims dels punts d'unió amb aquests punts de començament.

És difícil fer una explicació clara de la ruta, potser millor fer una descripció dels punts de pas, i als comentaris intentar explicar els punts claus:

Sortim de la Puda per anar directament a Sant Salvador de les Espases (1er turó), baixem pel corriol de Can Tovella, Collet de les Espases-Pista de las Bruixes, Coves de Can Tovella, Can Tovella i Can Benet, petit corriol !!!molt desdibuixat¡¡¡, per sota el Tossal Rodó fins a prop de l'Era de les Bruixes PR-C167, Tossal Rodó (2 turó), Era de les Bruixes-grimpada al cim de l'Era de les Bruixes (3 turó), coll de La Portadora, Cul de La Portadora (4 turó), Era de les Bruixes, Turó de la Socarrada (5 turó), Coll del Roure, Turó del Roure del Vent (6 turó), Coll del Roure, Puig de l'Hospici (7 turó), Collet de Sant Salvador, Turó del Coll de Bram o del Pla de les Carboneres (8 turó), Coll de Bram, Coll de Sant Bernat, Roques de l'Afrau (9 turó), Coll de Sant Bernat, Turó del Pla del Fideuer (10 turó), Coll de Pedra de la Bossa, Pla del Fideuer (est), Pista de l'Obaga del Puig Ventos PR-C166, Corriol Puig Ventos PR-C166, Creu de Saba (11 turó), La Creueta (12 turó), Coll d'Oriol, Turó de la Gronya (13 turó), Coll d'Oriol, Pla del Fideuer (oest), Puig Cendrós (14 turó), Coll de les Espasses, Pista a Olesa de Montserrat, corriol que per sota les Agulles de Petintó va a enllaçar amb el camí de pujada a Sant Salvador de les Espasses fet al mati, i tornada per aquest últim camí al punt de sortida de La Puda.

Ruta dura, exigent, un trenca-cames constant, sense punts de possible avituallament liquid, tret de Sant Salvador on i tenim una font i, si la fem en festiu, els amics de Sant Salvador tenen oberta una dependència on es poden comprar begudes fresques. Però com nosaltres hi vam passar a primera hora del matí també era tancat. Així que hem de preveure portar aigua suficient, sobretot si la fem en èpoques de calor, és un indret on la calor sol apretar de valent, i a una ruta d'aquest tipus és necessita anar ben preparats.

Foto al cim del Turó del Coll de Bram, o del Pla de les Carboneres.

Perfil de la ruta, trenca-cames total, el track al meu Wikiloc.

Imatge al OpenTopoMaps.

Imatge al Google Earth.

• Punt de sortida: Pista a l'antic Balneari de La Puda, com arribar-hi.
  • Dificultat: Difícil, per la distància, el que sigui per persones físicament amb bona preparació, i pels trams de camins perdedors, el que fa que aquest tram de la ruta sigui per persones que sàpiguen moure's per terrenys complicats.
  • Material necessari: No és una ruta tècnicament complicada, al revés, quasi tota va per terreny molt agradable de fer. Per tant, amb bon calçat i una bona quantitat d'aigua (no en trobarem en tot el camí, tret de la font de Sant Salvador), a més dels indispensables mapes, brúixola i GPS.
  • Track: El podeu baixar d'aquest enllaç
  • Altura mínima: 69 metres al punt d'inici de la ruta al Balneari de La Puda.
  • Altura màxima: 596 metres a la Creu de Saba, tot i que al GPS marca 585 metres.
  • Desnivell Positiu acumulat: 1.590 metres.
  • Distància total: 24 quilòmetres.
  • Ruta circular: Sí, quasi completament, tret dels trams d'anar i tornar fins a algun dels turons.
  • Ruta per gossos: Sí, tot i que jo no vaig portar a la meva. s'Ha de preveure por aigua suficient, ja que no tindrem puns on el nostre pelut amic es pugui refrescar.
  • Podeu veure les fotos, en format més gran al meu àlbum de Google Fotos.
Possibles variants, sempre segons el meu parer, i que poden haver-hi més, jo només ho poso per donar una idea.
  1. Variants 1 i 2: Desviament cap a Can Tovella a la pista de l'Era de les Bruixes. Podem arribar fins a aquest desviament des de La Puda o des de l'Aeri de Montserrat, i enllaçar aquí amb el track, només canvia que Sant Salvador seria l'últim turó.
  2. Variant 3: Enllaç amb el PR-C 166 que puja des de l'Aeri de Montserrat. Arribem fins al punt on podem enllaçar si agafem l'opció d'anar pel camí més marcat del Tossal Rodó sortirem al corriol que puja des de l'Aeri de Montserrat, PR-C167, per enllaçar amb el track només hem de fer el Tossal Rodó i, a la tornada, en arribar a Can Tovella, seguir el sender que uneix aquesta masia i l'Aeri.
  3. Variant 4: Sender de la Pujada normal al Cul de la Portadora. Podem arribar fins aquí des de Monistrol, seguin el GR-96 i el camí que segueix el Serrat de la Portadora. Potser és la més difícil, ja que ens quedaria  una mica lluny, i amb una volta un pèl estranya.
  4. Variant 5: Coll de Pedra de la Bossa. Es pot pujar des de Vacarisses i seguir el track en qualsevol de les dues direccions. Segurament és la variant més clara, tret de què vulguem buscar alguna alternativa per no pujar i baixar pel mateix camí des de Vacarisses.
  5. Variant 6: Enllaç amb el corriol de la Volta al Puig Ventós, a pocs metres de la Creu de Saba. Podem pujar des d'Olesa de Montserrat pel PR-C166 i fer el track com ens sembli millor. També podem deixar el cotxe a la carretera d'Olesa-Vacarisses i pujar pel camí del Torrent de les Canaletes. Potser, almenys sobre mapa, aquesta segona opció sembla millor. Qualsevol d'aquestes opcions són les que m'agraden més, ja que permet fer una bonica circular i veure l'ermita de Sant Pere Sacama.
  6. Variant 7: Coll de l'Oriol, és pot pujar fins aquí des d'Olesa de Montserrat seguint el PR-C166.
  7. Variant 8: Podem fer la variant 6 i la variant 7 en una sola, baixem per una i pugem per l'altra, per això deia que  la 6 variant és la que més m'agrada.
Foto al cim del Turó del Coll de Bram.

Sortim de l'aparcament de La Puda encara de nit, a mitja pujada cap a Sant Salvador de les Espases comencem a veure un xic.

Sant Salvador de les Espases.

Per arribar al cim s'ha de creuar la part de l'ermita que fa el servei de refugi lliure.

Cim de Sant Salvador, primer turó.

Una mirada cap als cims que tancaran la volta. al mig el torrent de l'Afrau, per on teníem previst baixar.

Baixem de Sant Salvador direcció Can Tovella, en arribar al Coll de Sant Salvador, veiem el Tossal Rodó, següent cim a fer, i Montserrat al fons.

Tossal Rodó, curiós cim que tota la seva cara sud, est i oest es una cinglera quasi inexpugnable, en canvi, la seva cara nord és molt amable, tant que inclòs fer el cim és molt estrany, tot planer i ple de vegetació.

Del Coll de Sant Salvador baixem fins a la pista de l'Era de les Bruixes, la seguim en direcció a La Puda durant uns metres, fins que trobem un corriol a la dreta i girem.

Variant 1 i 2, Podem arribar fins a aquest desviament des de La Puda o des de l'Aeri, i enllaçar amb el track, només canvia que Sant Salvador seria l'últim turó.

Seguim un xic per aquest corriol, que baixa de forma sobtada al Torrent de Can Tovella, només creuar-lo veiem una fitada i un petit corriol a l'esquerre, fem un anar i tornar fina a les Coves de Can Tovella.

Coves de Can Tovella. Tornem al corriol d'abans.

Can Tovella, i la més petita Can Benet.

Sortim a la pista de Can Tovella, quasi a tocar de Can Benet, només sortir veiem una pista a la dreta que va  a la part de la dreta d'aquesta última masia, en arribar allà, girem a la dreta i veiem un corriol desdibuixat que passa al costat d'uns dipòsits d'aigua, el seguim.

Ara bé la part més "aventurera" de la ruta, seguir un corriol poc fressat, i menys marcat, que li dona tota la volta al Tossal Rodó.

Arribem a un replà on se'ns obren dues opcions, seguir per un corriol més marcat i fitat (el que marca la fletxa), o continuar pujant per on anàvem, en definitiva seguir l'aventura 😂😂, que és la nostra opció.

Variant 3: Si agafem l'opció d'anar pel camí més marcat, sortirem al corriol que puja des de l'Aeri de Montserrat, el PR-C167, en enllaçar amb el track només hem de fer el Tossal Rodó i, a la tornada, per acabar la ruta, en arribar a Can Tovella, seguir el sender que uneix aquesta masia i l'Aeri.

Nosaltres seguim amb el pla aventurer.

Sortida a terreny obert, pista forestal. La seguim a l'esquerre, i ben aviat a la dreta.

Ens apropem al cim del Tossal Rodó, i veiem la majoria de turons que ens falten.

Tossal Rodó, de fet és uns metres abans, però havia tanta vegetació que no valia la pena seguir.

Montserrat.

Els següents cims, i els més llunyans, l'Era de les Bruixes i el Cul de la Portadora.

Seguim per la pista de l'Era de les Bruixes, poc abans d'arribar al coll veiem un petit turonet (fitada), i surt un corriol que arriba al replà al començament de la grimpada, si no el veiem, podem anar fins al coll i seguir la ruta normal.

A dalt el replà, aquesta fitada ens marca l'inici de la grimpada a l'Era de les Bruixes.

En general es fácil, aquest és el punt més aeri.

Un cop superada només es tracta de caminar una mica fins al cim.

Era de les Bruixes, 3 turó.

La continuació cap al Cul de la Portadora, hem d'anar fins al coll de la dreta, i baixar un xic per enllaçar amb el camí de pujada.

Últims metres al cim.

Cul de la Portadora, 4 turó.

Que si, que nosaltres també sortim 😎

Monistrol de Montserrat.

Variant 4: podem arribar fins aquí des de Monistrol, seguint el GR-96 i el camí que segueix el Serrat de la Portadora. Potser és la més difícil, ja que ens quedaria  una mica lluny, i amb una volta un pèl estranya.

Per tornar al coll de les Bruixes seguim la ruta normal, sense haver de fer la grimpada de pujada.

Al mig el Coll de les Bruixes, i la pista que hem de seguir per anar al Turó de la Socarrada.

Pugem per la pista fins a aquest desviament, una pista mig abandonada a la dreta, la seguim fins a trobar la línia elèctrica, pugem per allà cap a l'esquerra fins al cim.

Quasi al cim.

Turó de la Socarrada, 5 turó, al darrera nostre surt un corriol, que segueix la línia elèctrica, i ens retorna a la pista principal.

Montserrat sempre present a la ruta d'avui.

Una vegada a la pista la seguim a la dreta fins al Coll del Roure, veiem una pista a l'esquerra, girem, però al moment ens trobem la línia elèctrica, la seguim a la dreta per un petit corriol fins a veure a l'esquerra dues petites fitades, és l'inici del corriol al Turó del Roure dels Vents.

Turó del Roure dels Vents, sise turó.

Tornem al Coll del Roure i seguim la pista a l'esquerra, quan s'acaba només ens queden uns metres pel següent turó.

Puig de l'Hospici, sete turó.

Veiem part dels que ens queda, al mig el collet de Sant Salvador i el petit Turó del Coll de Bram, o del Pla de les Carboneres, següent objectiu.

Però primer una mirada cap a Sant Llorenç de Munt.

I cap a Sant Salvador, que ara deu estar ple de gent.

Collet de Sant Salvador, es pot baixar directament al Coll de Bram, però aquest turonet que tenim a sobre no el podem obviar😅.

Turó del Coll de Bram, vuitè turó, al fons Sant Salvador de les Espases.

Montserrat i Sant Salvador.

Coll de Bram, el camí  que es veu al mig és el que hem de seguir, però tenim que primer hem de baixar per aquest vessant per un costerut camí.

Del Coll de Bram seguim aquell corriol que hem vist abans i arribem en pocs minuts al Coll de Sant Bernat.

Ara s'ha de fer un anar i tornar fins al cim de les Roques d'Afrau, d'allà es gaudeix d'unes vistes magnífiques cap a Sant Salvador de les Espasses i Montserrat.

Foto artística. 😎😎

Foto de cim, Roques de l'Afrau, novè turó.

Tornem al Coll de Sant Bernat i continuem rectes, cap al Turó del Pla del Fideuer que, segons el ICC, son dos cims de la mateixa altitud, nosaltres ens hem fet la foto al segon cim. (a la foto es veu el primer cim).

Turó del Pla del Fideuer, desè turó, al darrere el corriol que baixa al següent coll.

Puig Ventós al fons.

Coll, o Pas de Pedra de la Bossa, també se'l coneix per Pas dels Lladres.

Fins aquí podríem venir des de Vacarisses.
Variant 5: Pujar des de Vacarisses i seguir el track en qualsevol de les dues direccions.

Pla del Fideuer per la seva part est.

Enllacem amb el PR-C 166, que seguirem fins al cim de la Creu de Saba (Puig Ventós).

Ara bé un llarg tram per pista forestal

Fins a trobar aquest corriol, seguim pèl PR-C 166.

Que ens porta fins al vessant sud del Puig Ventós, només sortir del bosc veiem Sant Pere Sacama.
Variant 6: Podem pujar des d'Olesa de Montserrat pel PR-C 166 i fer el track com ens sembli millor. També podem deixar el cotxe a la carretera d'Olesa-Vacarisses i pujar pel camí del Torrent de les Canaletes. Potser, almenys sobre mapa, aquesta segona opció sembla millor per poder fer-ho en circular.

Creu de Saba, és dona per fet com a cim del Puig Ventós, tot i que l'autèntic cim és uns metres al darrere, però com passa al Tossal Rodó, aquest cim està envaït per la vegetació.

Creu de Saba, onze turons.

Panoràmica des de la Creu de Saba.

Una fotito per a mi sol 😎

Seguim cap a La Creueta.

La Creueta, dotze turons.

Aquí és el moment de decidir com acabar la ruta, la idea original era pujar al Turó de la Gronya (foto), baixar al Coll de les Espases, i agafar un corriol que ens porta al pas equipat (cordes) que puja per la distreta aresta oest del Puig Cendrós, per després baixar, pel Pla del Fideuer i el Torrent de l'Afrau, cap al punt de sortida.
Però mirem el rellotge i veiem que aquesta opció se'ns està complicant per l'hora que és, ja que el tram entre el Coll de les Espases i el cim del Puig Cendrós és un pèl lent de fer, i ens esperen a casa a dinar.............. Així que ens decidim per una ruta alternativa, més curta i més ràpida, per fer-ho, el primer canvi, és que tornem un xic cap al darrere i baixem pel camí més directe al Coll de l'Oriol.

Turó de la Gronya des del corriol de baixada de la Creueta, a baix es veu el replà del Coll de l'Oriol, amb les runes de la Masia del Puig Ventós al seu costat.

Coll de l'Oriol.
Variant 7: es pot pujar fins aquí des d'Olesa de Montserrat seguint el PR-C166.

Masia del Puig Ventós.

Turó de la Gronya, tretze turons.

Coll de l'Oriol, ara agafem el camí al Pla del Fideuer.

Pla del Fideuer.

Arribem al Pla del Fideuer, cara oest, girem a l'esquerra, al davant tenim l'últim turó.

Puig Cendrós, catorze turó.

Montserrat, sempre Montserrat 😍

Ara baixem, de manera directa, al Coll de les Espases.

Però primer un cop d'ull a l'aresta Oest al Puig Cendrós, per on estava previst fer cim dins de la idea original.

Coll de les Espases.

Al coll ens adonem que hem agafat la millor opció de baixada, l'hora és la que mana.

Seguim la pista que baixa a Olesa (PR-C 166), fins a trobar un corriol a la dreta, que agafem.

Després de deixar un desviament a la dreta arribem a una cruïlla, si anem a l'esquerra, tornem a la pista i al PR-C166, nosaltres seguim rectes (per darrere del company). Es tracta d'un dels corriols que 's'han recuperat, fa poc temps quasi no si podia passar, jo mateix, que el coneixia, havia deixat de passar-hi.

Cova de la Grisa.

Sortim al camí de La Puda a Sant Salvador de les Espases.

Agulles de Petintó i Sant Salvador de les Espases.

I arribem al punt on hem iniciat la ruta, a la pista de La Puda.

Cansats i satisfets arribem al cotxe, una cervesa ràpida per poder comentar la sortida i cap a casa. La veritat és que ens a agradat, la pena ha sigut la variació final, segurament aquesta aresta oest hauria sigut la cirereta del pastís.

Qui sap, potser algun dia i tornem, per menjar-nos les postres.................😋