dimarts, 16 de maig del 2023

Integral als Rasos de Peguera, 8 cims.

Descripció del recorregut.

Fa uns quants anys vaig fer la clàssica trilogia que es fa normalment per aquestes contrades,  estic parlant del Cogulló d'Estela, el Roc d'Auró i la Torreta dels Enginyers, sortint des del Santuari de Corbera, però no sé que vaig fer amb les fotos, les vaig perdre totes 😭😭. Sempre he volgut tornar a fer-la, per tenir-la documentada, en fotos i al bloc, però ho anava deixant passar, fins que, aquest final d'hivern, vaig veure un track que feia una ruta una mica més completa per aquelles muntanyes pujant, a més dels tres anomenats, als Serrats de l'Hospital i de les Estelles i a La Figuerssa, una ruta força interessant,  m'ho vaig mirar i, per acabar d'adornar-la, li vaig afegir el tram d'anada i tornada al Pedró dels Rasos, fent així una, per anomenar-la d'alguna manera, integral als Rasos de Peguera, pujant a 8 dels seus cims més importants, aixó si, convertint-la en una ruta força exigent, de més de 20 km i amb un desnivell molt important.

Anem per la descripció, deixo el cotxe a la pista forestal que porta al Mirador de la Figuerassa, uns 100 metres amunt de la cruïlla amb la carretera de Berga als Rasos de Peguera.

Començo baixant a la carretera i caminat uns metres per agafar una antiga pista forestal, per aquí passa l'antic camí real Berga-Peguera, el segueixo fins al desviament d'Espinalbet i passo per aquest llogaret per seguir pel GR-107, Camí dels Bons Homes fins al Santuari de Corbera, on el deixo per agafar el sender que porta a la Font del Tagast i al Coll d'Estela, on faig un anar i tornar fins al cim d'Estela, de 1.869 metres, passant per dos trams equipats amb cadenes i una petita grimpada per una canal, tot tècnicament fàcil.

Segueixo fins al cim del Roc d'Auró, de 1.944 metres, també amb un petit tram de cadenes (fàcils), per seguir cap a la Torreta dels Enginyers, que és ben a prop, tot i que tenim un tram de forta pujada, potser el tram més feixuc del dia.

Ara bé el tram més monòton del dia, la baixada a la Collada dels Rasets i la posterior pujada als Rasos de baix, Coll de la Creu del cabrer i pujada al Pedró dels Rasos (Rasos de Dalt), de 2.069 metres i sostre de la sortida d'avui, per després tornar a la Collada dels Rasets pel mateix camí, tot aquest tram  es per prats i bosc, sense vistes i, la veritat, a mi sem va fer un xic pesat. No són dos cims macos de  fer, no tenen cap panorama al voltant, però són els dos cims més alts de la serralada, i com són allà, almenys una vegada, s'han de pujar, i jo ja ho he fet 😎.

De tornada a la Collada dels Rasets, baixo una mica més per enllaçar amb la Collada del Tagast (possible escapatòria) i girar a l'esquerre per pujar al següent cim, que el veig al meu davant, el Serrat de l'Hospital, de 1.943 metres i sisé cim que pujo avui, amb bones vistes dels primers cims que he pujat aquest matí i de l'embassament de La Baells.

Torno una mica sobre les meves passes i giro a la dreta, passo per un petit coll que separa el Serrat de l'Hospital del següent cim el Serrat de les Estelles, amb unes vistes similars a l'anterior cim.

A partir d'ara be el tram més aventurer del dia, la baixada resseguint la Serra de les Arades, sense camí marcat i amb molt poques fitades, un tram on el GPS  és molt important, tot i que si anem seguint el cordal baixarem quasi per la direcció correcta.

Surto a una pista forestal a la Pleta del To, la segueixo una mica a l'esquerra per agafar un altre tram fora de camí, amb escadusseres fitades. Arribo a un petit replà amb un petit diposit d'aigua, vaig fins al final on una gran fitada ens marca la continuació del corriol, curiosament, a partir d'ara molt més marcat i fresat.

Aquest corriol em deixa al Pla de l'Estany, amb la seva abandonada masia, on segueixo una pista forestal que em porta fins al Coll de l'Oreller, d'aqui podría enllaçar amb el Santuari de Corbera seguint la pista, i tornar per on he pujat. Però jo segueixo per un corriol, ample i fresat, que surt al davant meu (poste indicador), i que va cap a La Figuerassa, torno a ser al camí ral Berga-Peguera.

Arribo a l'últim cim del dia, La Figuerassa, amb totes les seves antenes, més endavant està el Mirador, però no i vaig, més que res perquè les vistes seran molt similars, potser la vall del Llobregat es veuria més clarament, a més no baixaré pel camí normal, que seria el del mirador de La Figuerassa, que baixa més pausadament fent una mica de volta, ho faré pel PR que he seguit fins aquí, el camí ral Berga-Peguera, que baixa d'una manera ferma i directa.

Així que faig un petit most, unes fotos i agafo la baixada, amb cura si anem cansats, la baixada és molt feixuga, corriol estret amb molt de pendent. A mitja baixada el corriol entra al bosc, és va suavitzant, i és més fàcil de seguir. La baixada es fa més tranquil·la fins a arribar a la sorpresa del dia, la Cova d'en Maurí, es tracta d'una bonica cova,  de 39 metres de llargada i 7 d'alçada, habitada en el neolític i excavada a primers del segle XX, enllaç a la fitxa de la Diputació de Barcelona.

Surto de la cova i segueixo la baixada, enllaço amb el sender del Mirador i surto a la pista forestal de La Figuerassa, molt a prop del coll de La Restanyola, just al davant tinc les Agulles del Mercadal, ara només he de seguir la pista a la dreta i en pocs minuts seré de tornada al cotxe.

Ruta molt exigent físicament, que ha complert totes les meves expectatives i que, a més de treure'm l'espina de la meva primera sortida he pogut fer una gran volta per aquestes contrades, sens dubte una ruta per guardar.

Masia abandonada de Can Duran, amb magnifiques vistes al Cogulló d'Estela, el Roc d'Auró i la Torreta dels Enginyers.

Imatge de al ruta al Google Earth.

Imatge de la ruta al OpenTopoMaps.

Perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Inici de la pista forestal que porta al Mirador de La Figuerassa, com arribar.
  • Dificultat: Difícil, per distància i desnivell és una ruta molt exigent.
  • Material necessari:  Res especial, no té passos tècnics per tant, amb un bon calçat, alguna cosa de menjar, i aigua en podem tenir bastant, a més dels indispensables, mapa, brúixola i GPS.
  • Track: El podeu baixar del meu Wikiloc.
  • Track sense la pujada al Pedró (Rasos de Dalt): Circular pujant per Espinalbet i baixant per La Figuerassa.
  • Alçada Mínima: 950 metres al punt de sortida:
  • Alçada màxima: 2.079 metres al cim de El Pedró (Rasos de Dalt).
  • Desnivell positiu acumulat: 1.760 metres.
  • Distància total: 22,8 quilòmetres.
  • Ruta circular: Sí, completament.
  • Ruta per gossos: Sí, cap problema, tot i que jo no vaig portar a la meva peluda amiga.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos.

Dades de la ruta simplificada.
  • Track: Si voleu el track sense anar al Pedro, el podeu baixar d'aqui.
  • Desnivell positiu acumulat: 1.460 metres.
  • Distància total: 18,7 quilòmetres.

Primeres llums del dia quan aparco al començament de la pista forestal del mirador de La Figuerassa.

Baixo fins la carretera, camino uns metres i agafo una antiga pista forestal a la dreta.

Després de creuar un parell de cops la carretera segueixo un corriol marcat amb pintura groga.

Després d'una primera pujada surto a un tram més planer, agradable de caminar.

Segueixo el GR-107, Cami dels Bons Homes, cap a Espinalvet.

Sant Vicenç d'Espinalbet, pertany al municipi de Castellar del Riu i està datada de principis del Segle XII.

Segueixo pel GR-107 i ja tinc una clara visio dels primers cims d'avui.

Arribo als plans de Corbera, amb el Santuari al fons.

Surto a la pista del Santuari de Corbera, deixo el GR-107, que va a la dreta cap a un collet per on baixaré. Jo vaig a la dreta i paso pel Santuari de la Mare de Deu de Corbera, també pertany al municipi de Castellar del Riu, i esta datat al voltant del Segle XVII.

Segueixo la pista que surt derrera del Snatuari, poc temps després agafo un corriol a la dreta.

Masia abandonada de Can Deu, amb immillorables vistes al Cogullo d'Estela i al Roc d'Auró.

Paso pel desviament de la Font del Tagast, pero segueixo recte, pel cami que vaig també i pasare.

Font del Tagast. Aquí tenim una posible escapatoria a la baixada, per darrera la font surt un corriol que va al Coll del Tagast i la bassa dels Rassets, punt per on paso de baixada.

Després de la Font del Tagast segueixo pujant fins el Coll d'Estela

Primer cap al Cim d'Estela, després torno aquí per anar al Roc d'Uro.

Arribo al primer tram de cadenes, en general es fàcil, potser van be perqué la roca está un xic pulida i pot relliscar una mica, però es pasa bé, sense dificultats.

Una petita canal amb fàcil grimpada.

I el segon tram de cadenes, més fàcil encara.

Per sortir al mateix cim del Cogulló d'Estela, 1.869 metres.

Una mirada cap al Port del Compte.

Muntanyes d'Osona i Garrotxa..

Torno al Coll.

Ara al Roc d'Auro.

Paso per les fonts del Porró i de la Constança del Puigventos.

Després d'una forta pujada arribo a un altra petit tram de cadenes.

I al cim del Roc d'Auró de 1.948 metres, amb el Cogulló d'Estela a sota.

Ara a per la Torreta dels Enginyers.

Primer baixo una mica.

Per agafar aquest corriol.

I sortir a aquesta linia eléctrica, per l'esquerra puja un corriol.

Que surt al Pas del Puigventos.

Ara només he de seguir les fitades.

Per arribar a la Torreta dels Enginyers, de 1.985 metres, tercer cim del dia.

Amb vistes als dos primers cims que he pujat avui.

I de quasi tota la pujada que porto fins ara.

Baixo cap a la Colladeta dels Rasets, amb la seva petita bassa.

Colladeta dels Rasets, aquí he de decidir si segueixo recte cap al Serrat de l'Hospital o faig un anar i tornar per pujar als dos cims principals dels Rasos de Peguera. La veritat es que no hem fa molta gracia, son dos cims poc vistosos, pero només per ser els dos cims més alts s'han de pujar alguna vegada, als Rasos de Baix ja ho vaig fer l'altre cop que vaig fer una ruta per aquí, però als Rasos de Dalt no he pujat mai, aixi que..........

Giro a l'esquerra i començo a pujar cap als Rasos de Baix.

Paso per la Bassa de les Fontetes.

Rasos de Baix, 2.48 metres, sense cap vista panorámica.

Segueixo les fitades pel mig del bosc, surto a una antiga pista d'esquí, i començo a perdre alçada cap al Coll de la Creu del Cabrer.

Coll de la creu del Cabrer, al davant la pujada, pel mig del bosc, als Rasos de Dalt.

El Pedró dels Rasos o Rasos de Dalt, 2.079 metres, també sense vistes.

Camí de tornada.

Coll de la Creu del Cabrer.

Torno a pujar quasi als Rasos de Baix, poc abans giro a la dreta.

I torno a baixar pel mateix camí de pujada.

Colladeta dels Rasets, no fa falta arribar-hi, segueixo baixant deixant-la a la dreta.

La direcció a seguir es clara, la Bassa dels Rasets i el Coll de Tagast són ben visibles, a més, a l'esquerra es veuen els dos cims següents a pujar.

Bassa dels Rasets i Coll de Tagast, aquí tenim una posible escapatoria, es pot baixar a la Font del Tagast i enllaçar amb el camí de pujada i aixi tornar al punt de sortida més ràpidament...............però jo segueixo recte, al Serrat de l'Hospital, que es veu al fons.

Pujo per un corriol poc marcat fins a aquest punt, la fitada marca per on fer una anada i tornada fins al cim del Serrat de l'Hospital.

Cim.

Vistes cap l'embassament de La Baells.

Torno al corriol i el segueixo a la dreta, arribo a un petit collet on es veu la pujada al següent cim. En teoria a aquest collet també i tenim una posible escapatoria, però jo no vaig veure el camí, que no vol dir que no i sigui, per aquestes terreny poc frecuentats els corriols són molt difuminats.

Serrat de les Estelles, al fons quatre dels sis cims pujats fins ara, Cogulló d'Estela, Roc d'Auró, Torreta dels enginyers i Serrat de l'Hospital.

Serrat de les Estelles, sete cim d'avui.

Ara ve el tram aventurer del dia, la baixada pel mig del bosc del Serrat de les Arades, sense cap tipus de camí o corriol, per sort el GPS es molt util en aquestes ocasions, a més, tot i que molt poques, baix trobant alguna fitada.

Vistes des de la baixada.

Una de les fitades que es van trobant.

Tota la baixada es igual.

Surto a una pista forestal que segueixo a l'esquerra.

Però pocs metres després la torno a deixar per baixar pel mig del bosc sense camí visible.

Surto a un petit collet amb una bassa, segueixo cap al fons, allà trobaré la continuació.

Una gran fitada marca la continuació, curiosament, a partir d'aquí el corriol és molt més marcat, tret de l'últim tram, on el naixement d'un petit torrent embolica una mica la sortida a la part de baix.

Surto a la pista del Pla de l'Estany.

Masia del Pla de l'Estany.

Pla de l'Estany.

Segueixo la pista fins a arribar a un collet, el coll de l'Oreller, a la dreta aniria al Santuari de Corbera, seguint el Camí dels Bons Homes, però jo segueixo recte, cap a La Figuerassa.

Bonic tram per bosc.

Ja veig les antenes del cim.

Vaig fins a l'altra vessant per fer unes fotos, foto de cim a La Figuerassa, vuite cim del dia.

Sobrepuny i Serra de Catllaras.

Torno uns metres al darrere per agafa el corriol de baixada.

Baixada forta, sense contemplacions.

Espinalbet. Pla de Campllong i Serres de Queralt i de la Tossa.

Serra de Queralt i plana de Berga.

Berga.

Tota aquesta part de baixada es sempre amb vistes a Berga.

Després al camí s'endinsa al bosc. fins a arribar..........

........... a la Cova d'en Mauri, tot una sorpresa. Aquí vista des de fora.

I aquí des de dins.

Ja veix la pista de la Figuerssa.

Coll de la Restenyada i Agulles de Mercadal, amb la pista on he de sortir.

Pista de La Figuerassa, ara només he de seguir-la uns minuts per arribar al cotxe i donar per tancada la dura, pero molt agradable, ruta d'avuí.