dilluns, 19 d’abril del 2021

Sobrepuny, Cap de Tastanós i Roca Gotzera des de Vilada.

Descripció del recorregut.

Llarga i molt interessant pujada al Sobrepuny, bonic mirador de la Catalunya central, sobretot vers el sud. Per fer-ho farem una ruta molt diferent de la pujada normal que surt des de la Nou de Bergueda, i que ja vaig fer uns anys.

Comencem a Vilada i pugem fins a l'església de Sant Joan Baptista per seguir la pista asfaltada que surt per darrere. Aviat s'acaba l'asfalt i seguim una pista forestal, que esdevé corriol, ben fressat i marcat com PR, que ens deixa a la Creu de Roset i, poc després a la Collada de Roset, cruïlla de camins. Tornarem pel de la dreta, però ara seguim el de l'esquerra passant per la Font del Dipòsit, seguint pel Camí de l'Aigua i entrant en un tram rocós que ens fa passar per un curiós túnel de la Mina de l'aigua i per la Font de l'Arç.

Poc després arribem al Pla del Castell, on girem a l'esquerra per visitar les ruïnes del Castell de Roset, documentat al Segle XI, on s'arriba després d'una curta pujada. Tornem al Pla del Castell, visitem les ruïnes de la Masia del Castell i, del seu costat, surt un corriol, marcat amb fites que, després d'un primer tram més suau, puja molt fort fins a la Plana del Castell, on deixem el corriol per pujar a la Roca Gotzera, modest cim amb una extraordinària panoràmica local.

Tornem a la Plana del Castell i seguim fins a una cruïlla on anem a la dreta fins a trobar un altre collet on, al davant comença la pujada al Cap de Tastanós, a mitja pujada trobem una cadena que serveix de ben poc doncs és un pas molt fàcil, la clàssica "quitamiedos". Passada la cadena arribem al cim on gaudim d'un panorama molt similar al de la Roca Gotzera, potser una mica més ample vers el Pedraforca i el Cadi.

Tornem al petit collet previ al cim i seguim el corriol, marcat com a PR, que evita les cingleres del Cap de Tastanós i que, amb un puja i baixa força distret, ens mena a la Collada dels Pasquals, on tenim una possible escapatòria per enllaçar amb el camí de baixada i que, per molèsties als genolls, el nostre company Carles, fa servir per tornar a Vilada.

Nosaltres seguim primer per pista i després per corriol, marcat com a PR i passant per les ruïnes de la Masia de Picamill, fins a les Collades de Picamill o Collada d'Abaix, cruïlla de camins. Després tornarem per la pista del davant, però ara seguim a l'esquerra un corriol ben fressat que, passant primer per la Collada de Dalt, arriba al Collet del Faig, on comença l'última, i feixuga pala, per arribar al cim del Sobrepuny, magnífic mirador de la Catalunya central. A dalt fotos de rigor i petit descans per recuperar forces.

Abans de marxar baixem un xic cap al Sobrepuny d'Abaix, sense arribar-nos, per millorar les vistes cap al Pedraforca. Desfem el petit tram i tornem al Collet del Faig, on segui el corriol del davant (Sant Roma de la Clusa) i que ens mena cap al Coll de la Plana, on NO hem d'arribar doncs, a l'última corba abans del coll hem de creuar el filat i seguir un corriol, poc marcat, que segueix el Grau de la Solaneta fins a arribar al bonic i encisador Planell del Bac, on agafem una pista que passant pel Coll del Pi, ens torna a les Collades de Picamill o Collada d'Abaix.

Pocs metres després de la Collada trobem un corriol a l'esquerra, a un cartell de fusta posa Vilada, i marcat amb punts blancs, que agafem per davallar d'una manera forta, passant pel Grau de Dalt surt al Camp Gran d'Espinagalls. Poc després, deixem el camí marcat que portàvem, per agafar uns corriols que, passant per les ruïnes de la Masia d'Espinagalls i pel mig dels vells camps de conreu, torna a retrobar el corriol pel qual baixàvem, punts blancs, passats els dominis de l'antiga Masia.

Un cop al corriol, el seguim a la dreta i, després d'una suau davallada, ens deixa al Collet Roset, punt on ens retrobem amb el camí de pujada d'aquest matí, allà només ens quedarà desfer els últims dos quilòmetres que ens separen de Vilada per donar per acabada la ruta d'avui.

Foto de grup al cim de la Roca Gotzera.

Imatge de la ruta al Opentopomap (openstreetmaps).

Perfil del recorregut. el track al meu Wikiloc.

• Punt d'inici: pàrquing al costat del parc infantil, a l'entrada de Vilada, com arribar.
  • Dificultat: Difícil, per distància, desnivell i per la quantitat de cruïlles de camins per on pasa, GPS indispensable.
  • Material necessari: Res especial, no és una ruta tècnicament difícil, per tant amb calçat adequat i alguna peça de roba per abrigar, més els sempre indispensables, mapa, brúixola i GPS, en tenim prou.
  • Track: El podeu baixar d'aquest enllaç.
  • Alçada mínima: 725 metres a la sortida al poble de Vilada.
  • Alçada màxima: 1655 metres al cim del Sobrepuny.
  • Distancia: 17,5 quilòmetres.
  • Ruta circular: No exactament, té una part circular.
  • Ruta per gossos: Si, cap problema.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos.

Fotos i comentaris,

(Alguna de les fotos són de l'Àngel i d'en Xevi).

Església de Sant Joan Batista, Vilada, seguim per la pista asfaltada que surt des d'allà.

Cruïlla, seguim cap a la Creu de Roset.

Aquests tres van tan de pressa que em fan fer coses estranyes amb las fotos.

Creu Roset.

Passat el Collet Roset, i la Font del Dipòsit, seguim el Camí de l'Aigua.

A les clarianes gaudim de bones vistes a la Serra de Picancel.

Entrem a la part més rocosa del Camí de l'aigua.

I a la Cova de la Mina de l'Aigua.

Sortida de la Cova.

A prop de la Font del Arç trobem el Rec de la Font del Sofre, amb petis Gorgs.

Arribem al Pla del Castell, girem a l'esquerra, fem una breu pujada que ens deixa a un collet on veiem el Castell de Roset.

Aquí amb el Carles de protagonista.

Castell de Roset, documentat des del Segle XI.

Des del Castell gaudim de bones vistes a la Serra de Picancel i a la vall de Villada.

Foto de grup.

Tornem al Pla del Castell i visitem les ruïnes de la seva Masia.

Per darrere la Masia surt el corriol per on segueix la nostra ruta i que, després d'una feixuga pujada, ens mena a la Plana del Castell.

Plana del Castell, després d'una pujada que ens ha fet esbufegar de valent fem una parada per reagrupar-nos, aquí la Neila observant atentament el camí de pujada, que no falti ningú.

Girem a l'esquerra i pugem a la Roca Gotzera, amb el Cap de Tastanós al davant i la punta del Sobrepuny darrere, al fons Rasos de Peguera, Serra d'Ensija, Pedraforca i Serra del Cadi.

Cap de Tastanós i Sobrepuny.

Embasament de La Baells, Serra de Picancel, el Bages, Osona, Montseny, Montserrat.

Les càmeres treuen fum.

Els meus companys d'avuí.

I ara la foto de grup.

Tornem a la Plana del Castell, seguim un tram el PR i arribem a la cruïlla per pujar al Cap de Tastanós, tot recte,  el PR segueix a l'esquerra, anirem al cim i tornarem aquí per seguir el PR.

El tram de la cadena.

Cim del Cap de Tastanós, amb el Sobrepuny a la vista.

Caçador caçat, Montserrat sempre llamativa.

Una mica més a prop.

Després de la sessió fotogràfica toca tornar al collet.

I seguir la ruta pel PR que voreja les escarpades parets del Cap de Tastanós.

Arribem a la Collada de Pasquals, on el company Carles ens deixa per tornar a Vilada, nosaltres seguim el PR, primer pel corriol, després per pista, per tornar al corriol que passa per la Masia de Picamill (ruínes) i mena a les Collades de Picamill, o Collada d'Abaix.

Agafem un corriol a l'esquerra, passem per la collada de Dalt i arribem a la Collada del Faig.

On comença l'ultima, i feixuga pala, per pujar al Sobrepuny.

Foto de grup.

Mirant al sud-oest, destaquen a la dreta els Rasos de Peguera.

I al Sud-Est destaca Montserrat i el Montseny.

Identificant cims.

Cap de Tastanós i Roca Gotzera.

Serra de Picancel al davant, Osona i el Montseny darrere.

Rasos de Peguera, Pedraforca i Serra del Cadí.

El tram que hem baixat cap al Sobrepuny petit.

Selfie.

Encisador Pedraforca.

Tornem al Collet del Faig i seguim rectes, cap a Sant Roma de la Clusa.

Quan som mol a prop del Coll de la Plana hem de vigilar per troba el punt on hem de deixar el camí pel qual baixàvem, i passar a l'altra banda del filat,  per agafar un corriol, poc definit a la dreta.

Per baixar el Grauet de la Solaneta.

La roca del fons ens serveix de referent, al seus (aprox) peus esta las Collades de Picamill.

El Grauet de la Solaneta és el tram més aventurer del dia.

Planell del Bac.

La pista que agafem al Planell del Bac i que, després de passar pel Collet del Pi, ens fará retrovar-nos amb el camí de pujada a les Collades de Picamill.

Collades de Picamill.

Desviament a Vilada, a pocs metres de les Collades.

Baixant pel Grau de Dalt, amb bones vistes al Castell de Roset, Picancel i Montserrat.

Deixem el corriol que portàvem al Camp Gran d'Espinagalls, el creuem, veiem la derruida Masia, baixem pels antics correus i retrobem el corriol de baixada, punts blancs.

Que nois, anem bé ¿?. Mira que portem 3 GPS, si ens perdem............jajajajaja, poc abans d'arribar al collet de Roset, el camí es difumina un xic, però molt aviat es torna a fer ben fressat, i arribem al collet sense problemes.

Tornem a passar per la Creu de Roset.

I arribem a Vilada.

On no podia faltar la Festa de Germanor, tot i que ens falta en Carles, que feia dues hores que estava esperant, i ha decidit marxar, una llastima.

1. Espectacular recorregut per magnífics boscos i millors vistes. De segur que no deu ser molt massificat. Gràcies x compartir.

1. Hola Xavi, moltes gracies. No se com estra cap a l'estiu però quan la vam fer, a ple hivern, vam estar sols tot el dia.

2. Deu n'hi do la ruta...... Sobrepuny d'abaix i de dalt els he fet un parell de cops desde la Nou... una bonica ascensió. Aquesta me l'apunto per fer-la quan el dia sigui ben llarg i amb prou forma..... salut i merci per compartir.

1. Hola, jo també l'he fet des de La Nou, pujada molt bonica, però aquesta és més completa, més distreta, si la fas t'agradara. Moltes gracies pel teu comentari.

3. Nova alternativa desconeguda per mi al Sobrepuny, si que sembla més atractiva que la pujada per la Nou. Aquesta muntanya la facis per on la facis t'emportes un bon grapat de desnivell, ideal per posar les cames apunt.
    M'agrada la organització que has fet al blog, era necessària, ara tot està molt a mà i amb tot el contingut que hi ha és una delicia poder escollir rutes :)

Salut i molta muntanya més!

1. Hola Carles, es una ruta molt bonica, i si es pot fer la cresta de Tastanos crec que guanyaria molt més, nosaltres no ens ho vam plantejar, doncs portavem els gossos.
      Sobre l'organització del bloc jo també crec que está millor, tenies raó quan m'ho vas plantejar, però no acabo d'estar satisfet amb el format, vaig proban coses a veuré si trobo algun format que m'agradi, veurem com va.