dilluns, 20 de juny del 2022

Tuca i Pic de Coronas, Pic del Medio des de La Renclusa.

Descripció del recorregut.

L'endema de pujar a les Maladetas Occidentals per la Canal N al Cordier, ens acomiadem de  la Maria José i el José, que avui no ens poden acompanyar. La meva filla Alba i jo anem a fer algun cim més d'aquestes contrades, ja que som aquí, ho hem d'aprofitar.

Avui canvien de sector, i anem cap a la part de l'Aneto, el senyor d'aquestes contrades, peró no i arribarem, a mitja glacera ens desviarem cap al Collado del Medio i pujarem al Pic del Medio,  a més farem el Pic i la Tuca de Coronas.

La ruta no és difícil de seguir, al contrari, és fàcil, ja que només es tracta de, sortint del Refugi de La Renclusa, seguir el transitat camí que porta al Portillón Superior i després segueix cap a l'Aneto.

Sortim del refugi i comencem una forta pujada cap al Portillo, les condicions d'aquest tram dependran de la quantitat de neu que hi trobem, en el nostre cas vam començar a trepitjar neu contínua cap als 2.550 metres, fins a aquest punt el camí de pujada es feixuc de fer, amb molts rocs que fan dificultós avançar tranquil·lament.

En arribar a la neu contínua possem crampons i seguim fins a les proximitats del Portillon, on tornem a treure'ls, ja que la neu comença a ser escassa. Traspassem el Portillo Superior i entrem a la glacera, on tornem a posar crampons, i ja seguim tota la marcada petjada que porta a l'Aneto, que no deixarem fins a trobar-nos a sota del Collado del Medio, on comencem la forta i costeruda pujada que porta a l'esmentat coll.

Una vegada al coll, i veien que hi havia poca neu deixem motxilles i els crampons (mal fet), i tirem cap al Pic de Coronas, primer per un tram de grans blocs, i després ens descobrim diferents congestes de neu, molt dura, que fan que, per precaució, seguim quasi a plena cresta, neta de neu, ja que una caiguda aquí no seria gens bo.

Al cim del Pic de Coronas, bones vistes a l'Aneto i als Ibons de Coronas, també albirem la sortida del Corredor Angels, per on vaig pujar fa uns anys. Quatre fotos i seguim cap a la Tuca de Coronas, per un terreny molt similar del que hem seguit fins ara.

Al cim tenim unes vistes molt similars a les que teníem abans, només que veiem clarament la part final de pujada a l'Aneto, i la seva massificació.

Tornem al Collado del Medio, i anem a fer la distreta, però "fàcil" cresta, que porta al cim del Pico del Medio, on arribem en pocs minuts. Al ser el cim més alt d'aquest sector les vistes, tot i que molt similars, són un xic millor, a més de veure amb claredat l'altre gran cim d'aquest sector, La Maladeta.

Tornem al coll i decidim baixar fins a la glacera per fer la parada oficial a menjar alguna cosa, ja que aquí dalt fa un xic de vent i no s'acaba d'estar tranquil. Així que baixem amb cura els primers metres i després fem una llarga diagonal per anar a entroncar amb el concorregut camí al Portillon Superior al costat d'uns rocs que hem vist de lluny, on aprofitem per fer la paradeta "oficial".

Una vegada amb l'estómac ple i descansats ja només hem de seguir la mateixa ruta de pujada fins al Refugi de la Renclusa, on descansem, ens rehidratem i recollim els trastos dels dos dies que hem passat aquí.

Baixem fins a La Besurta comentant la jugada del gran dia que hem passat i assegurant que hem de tornar, que aquests dos dies d'alta muntanya ens omplen el cap de ganes de tornar-hi.

Ara toca fi de festa a Benasque, tot i que és tard, algun indret trobarem per poder donar-nos un petit homenatge.

Aneto des del Pic de Coronas.

Imatge al OpenTopoMaps.

Imatge al Google Earth.

Perfil de la ruta, té un rebot important al creuar el Portillon Superior, per tant, les dates de desnivell no són correctes, el track està bé, l'he comprovat sobre tres mapes, per tant, és fiable. Si us va bé el podeu baixar del meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Refugi de la Renclusa, on s'hi arriba després de mitja hora caminant des de La Besurta.
  • Atenció: S'ha de tenir en compte que el track és orientatiu, tot depèn de la quantitat de neu que i trobem, a més, si sortim des de La Besurta, hem d'afegir-hi uns 2 quilometres i uns 200 metres de desnivell extres.
  • Track: Abans ja he avisat que té un rebot important al passar pel Portillon, per tant, les dades de desnivell no són fiables. El track  està comprovat i és fiable, si el voleu, el podeu baixar el meu Wikiloc.
  • Dificultat: Difícil, es tracta d'una ruta d'alta muntanya, per tant, s'ha d'anar amb cura, tot i que no té cap pas amb una alta dificultat tècnica.
  • Material necessari: Crampons, piolet, raquetes (tot depèn de la qualit i quantitat de neu que i trobem), casc, roba d'abrigar, a mÉs dels que no poden faltar mai a la nostra motxilla: mapa, brúixola i GPS.
  • Alçada mínima: 2.140 metres al Refugi de La Renclusa.
  • Alçada màxima: 3.346 metres al cim del Pico del Medio.
  • Desnivell positiu acumulat: Com ja he dit tinc un rebot rellevant al track, per tant, és difícil de calcular el desnivell total, mirant diferents repors el desnivell real hauria de ser al voltant dels 1.400 metres.
  • Distància: 10,7 quilometres.
  • Ruta circular: No, la meva és lineal, tot i que tenim la possibilitat de fer una mica de circular si tornem per l'Ibon del Salterillo i el Coll de la Renclusa.
  • Ruta per gossos: No, tot i que no te passos difícils, no soc partidari de portar als nostres peluts amics a aquests tipus de sortida, a més que som dins del Parc Natural Posets-Maladeta i hauríem de tenir en compte les possibles restriccions que tenen pels gossos.
  • Podeu veure les fotos al meu àlbum de Google Fotos.

Fotos i comentaris (algunas fotos son d'Alba).

Comencen un xic més tard que ahir, però la ruta és més fàcil tècnicament parlant.

La mateixa pujada que ahir, però avui sí que arribàrem al Portillon Sup., al fons els cims del Salvaguardia i de la Mina.

Una pujada feixuga sense neu.

Cap als 2.550 metres comença la neu continua.

Al desviament del Portillon Sup. tenim un bon tram sense neu.

La Forcanada i sector Mulleres des de les proximitats del Portillon.

Portillon Sup, tenim a la vista la glacera de l'Aneto, que ja comença a estar molt fluixa de neu.

Una vista més ample, amb l'Aneto tapat per la boira.

Baixant cap a la glacera.

Portillon Sup. des del punt on tornem a posar crampons.

La boira matinal ja ha marxat, de moment queda un dia clar i radiant, l'Aneto a l'esquerre, al centre els nostres objectius, Pics de Coronas i del Medio.

Al mig el Collado del Medio, de moment seguim la ruta a l'Aneto, en arribar als rocs de l'esquerre de la foto la deixarem per pujar d'una manera directa cap al Coll.

Aneto des del punt on deixem la ruta que i puja.

Pujada al Collado del Medio, per devant les uniques persones (3), que veurem a partir d'ara.

Aneto, just abans d'arribar al coll.

I Aneto des del Collado del Medio.

Pic de Coronas, on hem arribat seguint la cresta que bé des del Coll, és més fàcil fer-ho un xic per sota, però com hem deixat el material al Coll era més adient per evitar riscos innecessaris.

El Pic del Medio des del Coronas.

La Maladeta des del Coronas.

Ibon del Coll de Toro, pujat des de l'Artiga de Lin fa uns anys, amb el Pic d'Aigualluts en primer pla.

Arribar a la Tuca de Coronas només ens porta uns minuts, i així es veu l'Aneto des del Cim de la Tuca, a la dreta la Canal Estasen, per on també i vaig pujar fa uns quants anys.

Sembla que el sostre del Pirineu te unes quantes visites el dia d'avui.

Alba molt contenta i satisfeta, els plans estan sortint de luxe.

Foto de cim a la Tuca de Coronas.

Pics de Coronas i del Medio des de la Tuca de Coronas.

Arribant al Collado del Medio, amb el cim del Pico del Medio al darrere. Ara toca pujar-lo.

Una pujada "fàcil", però més distreta, hem de fer servir les mans un xic més.

Cim del Pico del Medio, amb la continuació cap al Pico Maldito a l'esquerre.

L'Aneto des del cim del Medio.

Ara em toca a mi sol, que també i estava 😎

Una panorámica de tota la glacera fins a l'Aneto.

Part final de l'àcces a l'Aneto.

A tornat a emboirar-se, toca baixar, ha refrescat força.

Però primer una mirada als Ibons de Coronas, on vam dormir l'altre cop que i vam pujar al cim del Coronas, no obstant aquell any ho vam fer pel Corredor Angels, una pujada diferent i molt interessant.

I la foto de cim.
 Tornem al coll, a recollir les motxilles i baixar una mica, ja que el temps a canviat una mica i fa fresqueta, baixarem un tram per veure si s'està millor per fer la "parada oficial".

Baixem els primers metres amb molta cura, són els més costeruts, però després és tota una delícia llançar-nos tot cap a baix.

Farem una llarga diagonal per anar a retrobar el camí de l'Aneto allà al fons, on es veuen els rocs, allà pararem a menjar.

Semble que a la part aranesa, tenen més boira.

Ja hem arribat als rocs, aixi es veu el Collado del Medio.

I així es veu l'Aneto.

Camí de tornada cap al Portillon Sup.

Alba i l'Aneto.

Més a prop.

Passem el Portillon Sup. i albirem el Salvaguardia i les estribacions del sector del Perdiguero.

Arribem a la baixada cap al refugi, la neu està tova, baixarem sense crampons, en una baixada ràpida, aprofitant fins a l'últim tram del blanc element.

Ja molt a prop del refugi es veu el replà on és l'Ibon de Paderna i, al fons, l'estetic cim del Mall Pintrat.

Arribem al refugi, fem un bon descans,  ens hidratem 😎, recollim trastos i baixem a La Besurta, d'allà a Benasque a veure si enganxem alguna cosa oberta per donar-nos un petit homenatge, ens ho hem guanyat.